Uppdrag i natten: d-skyddsagent

11986951_10207579572236740_1966170390412052312_nDen Vimsige och jag är ute på specialuppdrag. För vilken gång i ordningen vet jag inte. Vi smyger omkring i den mörka natten med händerna fulla av märkliga blanketter. Vi antecknar i smyg och pratar med mystiska människor i telefon. Så vad håller vi på med? Har vi helt plötsligt blivit hemliga dödskallespioner? Har vi sökt tjänst som hänsynslösa bromsblocksagenter? Nej, inte alls. Den Vimsige och jag tjänstgör som tillsyningsmän i d-skydd. Vår beväpning består av papper, penna och telefon. Så vad är detta för påhitt? D-skydd? Vad svamlar den där bloggaren om? Är han inte lokförare? Han kör väl tåg? Nej, inte alltid faktiskt. Som medlem i Green Cargos bemanningspool får man vara beredd på det mesta. Och inte mej emot.

Just nu pågår ett stort banarbete mellan Malmö och Trelleborg inför Pågatågsinvigningen i december. Banan är avstängd för tågtrafik. Problemet är att Green Cargo trots detta har behov av att kunna använda järnvägen till Trelleborg. Vissa vagnar kan inte, eller får inte, rulla över Öresundsbron och vidare genom Danmark till Tyskland. Färjeförbindelsen i Trelleborg är då den enda möjligheten som återstår. Varje natt rullar nu två spärrfärder åt varje håll med vagnar till och från Malmö. Färden går visserligen som på räls – men banan påminner mer om en enda stor byggarbetsplats än en vanlig järnväg. Denna trafik kommer att pågå till och från i ungefär två månader.

Trafikeringsdagarna stämmer inte riktigt överens med Den Vimsiges och mina arbetsperioder. Chefen gav oss därför fria händer att sätta ihop ett eget schema. Det blir väldigt mycket nattarbete – men också mycket ledighet. Precis som jag vill ha det. Att vara tillsyningsman i d-skydd är egentligen inte så konstigt, men det fodras en utbildning som tar några dagar att genomföra. Vi är bara några stycken lokförare inom Green Cargo som har denna formella kunskap. En gång tidigare har jag varit utsänd som tillsyningsman i d-skydd. Då handlade det om ett banarbete mellan Åstorp och Klippan. Då blev det problem, av olika anledningar. Den här gången flyter trafiken betydligt bättre. Upplägget är planerat i minsta detalj. Banan är allt som oftast fri från arbetare under nätterna och vid vägövergångarna står vägvakter. Antalet samråd är minimalt, vilket man tackar för som tillsyningsman. Även tågklareraren i Trelleborg och fjärrtågklarerarna i Malmö verkar relativt intrimmade på rutinerna, så i stort flyter trafiken mycket smidigt.

Första tåget brukar avgå från Malmö Godsbangård strax efter 21. Det är ellok som drar ekipaget till Svågertorp, eftersom diesellok inte längre är tillåtna på den så kallade Kontinentalbanan i Malmö. De två dieselloken går istället med avstängda motorer, sist i tåget. Man passerar de numera nedlagda hållställena på Östervärn och vid Persborg. Här har jag stannat hundratals gånger med Pågatågen. Nu ligger perrongerna öde och vandaliserade i mörkret. I Svågertorp kopplas elloken loss och föraren i aktern begär en växlingsväg in i d-skyddet. Förutsättningen är att tillsyningsmannen – det vill säga jag eller Den Vimsige – först ansökt om en spärrfärd genom d-skyddet och fått starttillstånd. Spärrfärden och starttillståndet beviljas av en huvudtillsyningsman. Färden går sedan i sakta mak. Föraren måste kunna stanna på halva siktsräckan. I Jordholmen, Östra Grevie och Skytts Vemmerlöv måste växlarnas läge kontrolleras, så där går det extra sakta. Det tar tid – men det går framåt. ”Tågen” kan vara mycket tunga. Stålvagnarna från Borlänge väger till exempel upp till 2200 ton.

I Trelleborg byter man vagnar. Ankommande mot avgående, som ställts i ordning under dagen. En växlare finns med och hjälper till med bromsprovningen – och kaffebryggningen. Trelleborg är en intressant plats för den järnvägsintresserade. Hamnen är den näst största i landet sett till godsmängden som hanteras. Varje dygn sker 30 ankomster och avgångar med färja. Nya lok och motorvagnar importeras ofta via just detta färjeläge. Här kan man få se de mest märkliga lok och vagnar. Igår natt hade vi till exempel med oss en gammal och väldigt kort tankvagn. Sådana trodde jag inte längre gick i trafik. Jag såg också en reklammålad täckt godsvagn som det stod Märklin på med stora bokstäver. Genast mindes jag barndomens modelljärnväg hemma i källaren. Jag mindes banan som jag och kompisarna byggde i järnvägsstationen i Karlshamn, men som tyvärr är borta nu.

Tillbaka på Svågertorp byter man också vagnar – men nu med ankommande tåg från MGB. Elloken drar Trelleborgsvagnarna tillbaka till godsbangården och dieselloken påbörjar resa nummer två söderut. Vägvakten närmast Trelleborg har en något annorlunda uppgift. Han vaktar en vägövergång, några få meter från mc-gänget Red Devils gård. Red Devils tillhör inte de snällaste gängen i landet. En natt bankade någon på sidofönstret i vägvaktens bil. Det var två välbyggda knuttar som med barsk stämma och allvarliga miner ville veta vad han gjorde där. Var han polis? Spionerade han? Vägvakten förklarade läget. Några nätter senare var det fest på gården. Det var rejält hålligång. Plötsligt knackade det på vägvaktens bildörr. Några i mc-gänget tyckte synd om den stackars vägvakten och kom med hamburgare.

Nåväl. Sista gången spärrfärden ankommer till Lockarp, där d-skyddet upphör, och växlar in på spår 1 eller 4 i Svågertorp så går elloken på i aktern och drar tåget tillbaka till Malmö. Vid femtiden brukar nattens slit vara över. Ibland övernattar jag på hotellet, ibland åker jag hem över dagen. Det är fördelen med att tjänstgöra i närheten av bostadsorten. Det finns en möjlighet att komma hem, även under arbetsveckorna.

Annonser

10 thoughts on “Uppdrag i natten: d-skyddsagent

    • Den förklaringen som jag fått är att man i JTF ville förtydliga det tidigare begreppet vagnuttagning. Färden sker på en spärra sträcka, därav blev namnet spärrfärd.

      • Diesellok ska ju helst inte gå på elektrifierade banor längre sträckor, av miljöskäl.

        Jag minns inte att du nämnde vad D-skydd innebär rent järnvägstekniskt. Innebär det att endast tillsynsmän med tillstånd har rätt att äntra banan (alltså D-skyddet)?

  1. D-skydd innebär något förenklat att sträckan är spärrad för tågtrafik. Rörelsen sker som spärrfärd. Inom d-skyddet pågår oftast flera arbeten. För att vara tsm i d-skydd krävs en kortare utbildning, vilken de flesta lokförare saknar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s