Rush Rail får nej i Norge

Rush Rail har fått avslag på sin ansökan om trafiktillstånd i Norge. Anledningen är, bland annat, för låga försäkringsbelopp. Utländska operatörer måste enligt Statens Jernbanetilsyn ha försäkringar som täcker kostnader upp till 405 miljoner norska kronor per skadetillfälle. Rush Rails försäkring begränsas till 278 miljoner norska kronor per skadetillfälle. SJT saknar också dokument som visar Rush Rails risk- och kompetensstyrning av den planerade verksamheten i Norge. Myndigheten efterlyser dessutom riskanalyser för trafikering på de sträckor Rush Rail söker tillstånd för. Frågan är nu vad som händer med den så kallade Moeleven-trafiken som Rush Rail vunnit och ska ta över efter TX Logistik i december? Kommer företaget att lämna in en ny ansökan? Tänker man använda någon annans tillstånd? Ett obekräftat rykte säger att Rush Rail och Grenland Rail planerar ett samarbete. I samma veva som Rush Rail fick avslag av Jernbanetilsynen, gick Hector Rail ut på sitt intranät och förklarade att man behöver anställa ett antal nya lokförare i Norge. Det handlar enligt uppgift om ”utökade timmertågskörningar”. Förmodligen finns det inget som helst samband mellan Rush Rails avslag och Hectors utökning, men ett något märkligt sammanträffande är det.

Annonser

2 thoughts on “Rush Rail får nej i Norge

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s