SJ slopar även biljettautomater

11951771_10207524574141822_2900605917020023910_nSJ har de senaste åren lagt ned de flesta av sina resebutiker. Istället har man hänvisat kunderna till alternativa försäljningskanaler. Som till exempel bolagets biljettautomater. Nu börjar man avveckla även dessa. Automaterna ska bytas ut, eftersom de behöver moderniseras. Det är dock inte alla orter som återfår sina automater. På flera platser försvinner de för gott. Detta sker på stationerna i bland annat Degerfors, Ronneby och Karlshamn. Uppgifterna bekräftas av SJ. ”Det stämmer att SJ under hösten startar upp ett arbete med att modernisera befintliga biljettautomater. I samband med detta kommer automater på de orter där det dagligen görs i genomsnitt fem köp (eller uttag av biljett) att tas bort och kunderna kommer att hänvisas till någon av SJs andra kanaler: sj.se, vår app eller något av våra ombud: Pressbyrån, 7-Eleven eller någon av de resebyråer vi samarbetar med”, skriver SJ i ett mejl till bloggen. SJs biljettautomater finns idag på 91 stationer i Sverige och i några städer i Norge och Danmark. Exakt var och på hur många ytterligare platser, förutom de tre ovan nämnda, automaterna försvinner vill SJ inte uppge. ”Men det handlar om ett fåtal antal orter där antalet köp per dag är närmare noll än tio”, skriver man. Anledningen till SJs beslut är att allt fler kunder väljer att köpa sina biljetter på digitalt sätt och får sina färdbevis levererade till mobiltelefonen eller via mejl.

17 tankar på “SJ slopar även biljettautomater

  1. I Karlshamn och Ronneby har ju SJ inte ens någon trafik så det är väl inte så konstigt att de automaterna tas bort.

  2. Men att säga att kunderna ”väljer” att köpa/hämta ut sina biljetter via andra kanaler är väl lite lögn. Man tvingas väl till det för att SJ tar bort möjlighet efter möjlighet.

    Själv köper jag oftast på nätet men väljer att hämta biljetten i en automat för att kunna ha den i handen.

    • Det har dom också tänkt på. Inte för så längesedan fick man en ny möjlighet via nätet, där dom lagt till E-biljett för utskrift, för dom som inte vill få den som mobilbiljett, eller på faktura.. Du tar ut den i din skrivare.

      • Men jag vill ha biljetten på biljettpappret, det är väl inte ett tvivelaktigt lågprisbolag jag åker med?
        Nu måste man börja lyssna på kunderna.

    • Tja, fast om man väljer att ta bort automater som hanterar mellan 0-10 biljetter / dag, då känns det onekligen om att folk faktiskt inte behöver eller önskar det valet. Iaf inte på de orterna

    • Finns ingen mening när tekniken tar överhand. Snart kan du köpa en Resplus-liknande biljett med platsreservation i en app i mobilen. Vilket är klart smart. Dessa automater har gått bra att hämta ut sina biljetter i, men känns aningen otekniskt att skriva ut en biljett, när man kan ha den i mobilen som färdbevis. Biljetter i lokaltrafik kör man allt via telefonen nu. Tror knappt man kan reservera plats på Öresundståg och Krösatåg/Pågatåg idag? Möjligen det förstnämnda.

      Så dessa automater känns omoderna, iaf står de på platser där ingen har nytta av dom.

  3. Jättebra. Som kund är jag inte intresserad av att betala för teknisk utrustning som står och kostar pengar till tvivelaktig nytta. Det är förvånande att SJ har så många biljettautomater kvar, på platser som man inte ens trafikerar.

  4. Du vet i alle fall hvordan du skal engasjere Postvagnens Messerschmitter…. Snart ny rekord i antall innlegg i tråden du skapade der. Jeg har ikke tenkt å lese dem….. Men prøv å skriv om tåg eller järnvag… tyst som i graven….

Lämna ett svar till lokforaren Avbryt svar