Grenlands tillstånd hotas i Norge

Grenland Rail är illa ute i Norge. Företaget Norsk Transport köpte i början av förra året tre Ma-lok av Green Cargo, bland annat 404. Loket har sedan dess rullat i trafik för Grenland Rail, i både Sverige och Norge. För ungefär en månad sedan uppdagades att Ma 404 saknade tillstånd för trafik i Norge, vilket fick Statens Jernbanetilsyn att reagera. Grenland Rail invände att man ansåg att loket var godkänt eftersom andra Ma-lok tidigare rullat i Norge. I Norge godkänns fordonsindivider, inte fordonstyper. Först efter över ett år i trafik, efter påstötningar, ansökte Grenland Rail om godkännande för Ma 404. Detta tillstånd beviljades av Jernbanetilsynen för några veckor sedan. Allt var således frid och fröjd. Ett kort tag. Då landade nämligen nästa ärende på SJTs bord. Även nu var det Grenland Rail som stod i centrum. Denna gång med Ma 407, som också såldes av Green Cargo förra året. Loket har trasig transformator och stod avställt i Sverige när Norsk Transport köpte det. Loket är inte godkänt i Norge och får därmed inte rulla en centimeter på norska spår. Trots detta har Grenland Rail transporterat loket till en hjulsvarv.

Jernbanetilsynen ser så allvarligt på detta fall att man hotar att stoppa all Grenland Rails trafik i Norge. Bloggen kan avslöja att SJT idag varslat Grenland om en så kallad ”stans av all drift på det nasjonale jernbanenettet”. Varslet gäller från den 4 september 2015. Men inte nog med detta. Jernbanetilsynen kommer också att lämna ärendet vidare till åklagare, eftersom man anser att situationen är så akut inom Grenland Rail. SJT skriver bland annat att man ”ser mycket allvarligt på att Grenland Rail inte har tillräckligt kontroll på om de fordon man använder har nödvändiga tillstånd. Detta har Grenland Rail blivit uppmärksammat på tidigare, senast i tillsynsrapport 2015-11, under avvikelse 2”. SJT kräver nu in dokumentation som visar att Grenland Rail har de rutiner som behövs för att kunna säkerställa att all framföring av tåg sker med fordon som är godkända och finns registrerade i NVR, det norska fordonsregistret. Handlingarna måste lämnas in senast den 1 september, annars stoppas all trafik i Grenland Rails regi. Detta kan också ske om Jernbanetilsynen inte godkänner Grenlands Rails dokumentation.

Green Cargo sålde sina Ma-lok med förbehållet att de inte fick rulla i konkurrerande trafik. Ändå är det just detta som sker just nu på flera håll. Norsk Transport har även ansökt om tillstånd i Norge för Ma 406. Ärendet behandlas just nu av SJT. Det var för övrigt i samband med denna ansökan som problemet med 404 uppdagades.

Edit: Ma 406 säljs av museiföreningen i Grängesberg till Norsk Transport för att kunna betala av ett lån kopplat till Ma 401. Enligt GBBJ har Green Cargo godkänt affären.

1981951_10203357295162452_217794995_n

Annonser

8 thoughts on “Grenlands tillstånd hotas i Norge

  1. Ma 406 ägs väl av GBBJ i Grängesberg och köptes som ett reservdelslok till 401. Är numret 406 rätt ovan? Det innebär alltså att ett lok som en svensk förening köpt kommer att komma ut i kommersiell trafik? Då hoppas jag att GBBJ förankrat detta med Green Cargo så det inte drabbar alla oss andra som följer avtalen. Annars lär väl ingen museiverksamhet få köpa lok av Green Cargo igen till ”museala” priser.

    • Ja Henrik, det stämmer. Så här skrev Statens Jernbanetilsyn i ett brev till Norsk Transport i juli:
      ”Vedrørende deres søknad om typesamsværserklæring for lok type MA 406. Dere viser til lok MA 404 som dere allerede har i trafikk i Norge, vi kan ikke se å ha mottatt dokumentasjon som viser til at MA 404 har en gyldig tillatelse for ibruktaking i Norge, og kan derfor ikke behandle søknaden om ypesamsværserklæring for MA 406. Dersom det foreligger tillatelse til kjøretøy nr. 404 ber vi om dokumentasjon på det”.

  2. Har nu fått information angående Ma 406. Loket säljs av GBBJ i Grängesberg, för att kunna betala ett lån på Ma 401. Det stämmer således att Norsk Transport söker tillstånd för 406.

    • Har läst att TGOJ gjorde beräkningar om hållfastheten och kom fram till att runda fönster var bättre. Detta sägs också vara anledningen till att Rc-loken fick runda fönster. Det är samma tillverkare, Asea, av alla Ma-lok. TGOJs lok skiljer sej dock på flera sätt. Bland annat är de multipelkörbara.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s