Planerna sprack i Blekinge

jgapwwkpavq4o9exdobiogArbetet med nästa års tågplan fortskrider. Trafikverket publicerade häromdagen ett utkast, som skiljer sej en hel del från det ursprungliga förslaget som presenterades tidigare i år. Nu återstår bara några veckor innan den slutliga tågplanen för 2016 ska fastställas. För Blekinges del finns en hel del intressanta saker att utläsa ur de grafiska tidtabellerna. Bland annat kan man konstatera att Blekingetrafiken dragit tillbaka sin ansökan om en snabbtågsförbindelse med Lund och Malmö – precis som den här bloggen förutspådde redan den 8 juli. Blekingetrafiken hade hoppats kunna köra ett extra Öresundståg från Karlskrona på morgonen och efter uppehållet i Sölvesborg rulla hela vägen till Lund utan att stanna. Trafikverket var från början med på noterna och beräknade tidsvinsten till cirka 20 minuter, jämfört med de ordinarie Öresundstågsavgångarna. För två månader sedan kom dock nya besked. Eftersom hastigheten mellan Hässleholm och Lund väntas sänkas till 160 kilometer i timmen i december, så gick det inte längre att klämma in den nya avgången på det sätt som Trafikverket först hade räknat med. Istället för 20 minuter snabbare, skulle tåget nu bli 15 minuter långsammare. Snabbtåget blev ett snigeltåg. Därmed sprack hela idén.

På godstrafiksidan står det också klart att Green Cargo inte kommer att trafikera Karlskrona. Företagets tåglägen till och från Karlskrona är strukna. Green Cargo har tillsammans med Stena Line och Karlskrona kommun förgäves försökt få igång godstrafiken på Emmabodabanan, som kostade nästan en miljard kronor att rusta upp. Green Cargo storsatsar däremot i Karlshamn, där trafiken mer än fördubblas från tidtabellskiftet i december. När det gäller Emmabodabanan vill Swedtrac köra tre tåg i veckan från Karlskrona, via Värnamo, till Månsarp utanför Jönköping.

Den nya terminalen på Verkö utanför Karlskrona invigdes i mars förra året. Projektet har blivit en gigantisk flopp. Upprustningen av Emmabodabanan kom till efter löften från Karlskrona kommun om storsatsningar på godstrafiken. Förutom enstaka provtransporter har inga godståg rullat på banan. I december förra året beslutades att Verkötrafiken skulle upphöra helt, i ett första skede fram till september i år. Enligt Trafikverkets dagliga grafer kommer det inte heller då att bli några godståg till Karlskrona. I våras pratade företrädare för hamnterminalen om nya kunder ”norr om Mälardalen” och i ”Nordnorge”. Ska man döma av Trafikverkets tågplan så har även dessa planer spruckit.

ckverko

Annonser

4 thoughts on “Planerna sprack i Blekinge

  1. Ska man skratta eller gråta? Ett litet halmstrå är ju ändå godstrafiken till Torsvik, om den nu verkligen blir av?

  2. Ja, Månsarp… Man blir lätt lite skeptisk efter alla brutna löften angående Verkötågen. Brukar man inte säga att järnvägsvagnar med containers och trailers måste rulla på långa avstånd för att bli lönsamma? Karlskrona-Jönköping är ju inte särskilt många mil. Dessutom detta med tredagarstrafik. Då kan det inte vara någon brådska att få fram vagnarna. Tidigare har ju just tidsaspekten var till järnvägens nackdel, nu borde rimligtvis transporttiden bli ännu längre. Ska som sagt bli spännande att se om detta verkligen blir av detta!

  3. Jo avståndet är nog en faktor men se så korta avstånd det kan vara till Skandiahamnen. Närmaste ”Dry-Port” är väl Falköping och det är väl bara en dryg timmes gångtid. Men då handlar det ju om rejäla volymer förstås. Jag tillåter mig också att tvivla på Månsarp/Torsvik tills jag får se (=filma) tågen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s