Kenneth blåste alla på lösningen

DSC00284Brinnande Y1-motorer har länge varit ett problem. Löv, damm och småbråte virvlar upp under vagnen och lägger sej ovanpå de två motorerna. Värmeutvecklingen vid framförallt grenröret och turbon gör sedan att löven tar fyr och branden kan vara ett faktum. Otaliga motorer – och ibland också hela vagnar – har blivit förstörda på detta sätt. Bara under fjolåret brann tre av Inlandsbanans Y1. Detta trots att handhavandeinstruktionerna föreskriver att föraren ska ”blåsa” motorerna med jämna mellanrum. Det brukar göras i samband med längre uppehåll. Det går till så att en specialkonstruerad slang med ett långt metallmunstycke kopplas till huvudledningen. Motorluckorna på vagnens sidor öppnas och motorerna blåses rena från löven och dammet.

Problemet har varit känt länge. De första Y1orna levererades till SJ redan 1979. Under 1990-talet byggdes många vagnar om. Fiats originalmotorer byttes då ut mot starkare Volvomotorer. De nya motorerna hade många fördelar – men också en och annan nackdel. Brandrisken till exempel. Den här sommaren har dock inte en endaste vagn brunnit på Inlandsbanan. Det kan företaget tacka en driftig reperatör för. Efter fjolårets många kostsamma bränder så började Kenneth Lindberg fundera över problemet. Det blev en enkel och i sammanhanget billig uppfinning – men synnerligen effektiv. Så här beskrivs den efterlängtade lösningen.

”Beträffande Y1 så har Kenneth konstruerat en automatisk renblåsningsfunktion som tar bort löv och annat brännbart runt turbo och grenrör. Delarna består av en 60 liters behållare som håller huvudbehållartryck, två munstycken på varje motor som blåser mot turbon och bakom grenröret samt en ventil som styrs från kompressoravlastningen. Ventilen är en så kallad tvåvägs som i viloläget fyller behållaren när kompressorn laddar och vid avlastning växlar så att behållaren tömmes genom munstyckena. Efter att vi monterat detta så har vi inte haft någon motorbrand och vid den dagliga kontrollen på verkstan så har motorerna varit rena”.

Tänk att lösningen var så enkel. Och tog så många år att komma på.

Advertisements

2 thoughts on “Kenneth blåste alla på lösningen

  1. Genialiskt bra lösning att utnyttja den luften riktat mot det ni skulle göra för hand. Tidigare i gamla SJ fanns det ju en ”förslagslåda” vid namn Min idé. Hoppas Kenneth kan få ett riktigt fett belopp, OM nu Inlansbanan har något liknande idéforum, för sitt enkla påhitt, och som sparar ofantligt stora värden sedan det monterades!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s