Jag hoppas vara tillbaka i januari

Idag har sommarens sista rälsbussar rullat på Inlandsbanan. Turistsäsongen är redan över. Det blev en ovanligt kort säsong, beroende på diverse ekonomiska faktorer. Till nästa år räknar dock Inlandsbanans VD med att ordningen är återställd. Det vill säga sommartrafik från Mora i söder till Gällivare i norr under större delen av juni, juli och augusti. Även min egen, årliga sejour på Inlandsbanan blev ovanligt kort: bara tre turer. Jag hann se hela banan i år också, men så värst mycket mer blev det inte. Egentligen hade jag inte tänkt att köra Y1 i år. Kalendern var fulltecknad. Men så, helt oväntat, dök det upp en lucka. Nästa sommar hoppas jag på en längre vistelse i Östersund. Kanske kan Kära hustrun och Alice följa med, precis som förra året?

Nu tar godstågen över på Inlandsbanan. I december får de sällskap av de rödvita motorvagnarna. Det blir dagliga avgångar mellan Östersund och Mora med Y1 fram till april. Många känner inte till att det rullar resandetåg på Inlandsbanan även på vintern, men så är det faktiskt. Det blir fjärde året i rad som dagtågen susar fram genom det snöbetäckta landskapet. Jag har alltid velat köra på Inlandsbanan under vintertid. Det måste vara en helt annan upplevelse än under sommaren. Sol, granar och värme har vi gott om även i Karlshamn. Snön är det dock sämre ställt med. Jag har redan kollat lite med personalfördelaren, som för övrigt är en gammal TGOJ-kollega, och han tror att det kan finnas ett behov i januari eller februari. Jag hoppas på det.

7 thoughts on “Jag hoppas vara tillbaka i januari

  1. Roligt med dina inspirerande och initierade kommentarer från denna fascinerande bana.Vet du hur godstrafiken utvecklas och hur det går med den långsiktiga banupprustningen?

  2. Bloggvärldens bästa lokförare har skrivit igen. Det är alltid lika kul att läsa dina initierade och ibland roliga, ibland allvarliga inlägg. Tack för att du delar med dig av din och familjens vardag. Förmätet kanske, men jag tror att inte bara jag utan många andra gärna skulle läsa ett inlägg av dig där du berättar om hur pappersrullar, gem, ”hörselsskyddsploppar” och andra triviala ting kan visa sig vara oundgängliga i en lokförares vardag/Ola

    • Tack för berömmet, Ola! Borde kanske göra ett sådant inlägg som du föreslår… Ska fundera på det. Kan i alla fall avslöja så mycket att de där gula sakerna är bra att stoppa i öronen, om det skulle uppstå alltför mycket oväsen runtomkring. Som det gör när man till exempel drar ned sidofönstret.

  3. Dom vagnarna västtrafik har ståendes strax utanför Katrineholm är dom också skrot? Men det hjälper kanske inte att köpa loss dom när det inte finns några pengar.

    • Inlandsbanan äger redan elva Y1, så jag tror inte det är där skon klämmer. Av de sex avställda vagnarna kan tre driftsättas relativt snabbt. Men det handlar som sagt om kosing… Beträffande vagnarna i Katrineholm så misstänker jag att du tänker på Värmlandstrafikens Y1.

Kommentera

