Janne Berg säljer Traindrivers

Traindrivers ägare Janne Berg har efter tio år sålt sitt företag. Köpare är ett bolag vid namn Scandinavian Trainpartner, STP. Exakt vad detta är för företag vet jag inte, men enligt intern information som delgivits de anställda inom Traindrivers äger STP även 80 procent av Rush Rail. Janne Berg kommer att fortsätta som VD under en övergångsperiod. Traindrivers hyr ut lokförare och har idag stora åtaganden gentemot bland andra norska Cargonet. Traindrivers bemannar Are-tågen, som rullar mellan Oslo och Narvik samt merparten av Real Rail-tågen. Företaget bildades 2005 av elva lokförare plus Jan Lindqvist – samme man som idag är VD för just Rush Rail. Traindrivers har ett 50-tal anställda, de flesta lokförare.

Traindrivers tappar från december Cargonet som kund när det gäller Real Rail, eftersom Green Cargo vid tidtabellsskiftet tar över tågdragningen. Samtidigt har Rush Rail tecknat ett ännu inte offentliggjort avtal med norska Moelven, och kommer att behöva förstärkning på lokförarsidan. Rush Rail har ansökt om trafiktillstånd i Norge, men ännu inte fått detta beviljat. Enligt uppgift kommer företaget eventuellt att dra tillbaka sin ansökan och istället skicka in en ny, mer genomarbetad, version. Samtidigt ansöker Beacon Rail hos Jernbanetilsynen om godkännande av de tolv Rc-lok som förra året köptes av SJ. Loken ägs av Beacon Rail, men disponeras av Rush Rail. Loken är sedan tidigare godkända för trafik i Norge. Tydligen måste de nu godkännas igen, vilket dock uppges bli en ren formalitet.

Annonser

5 thoughts on “Janne Berg säljer Traindrivers

    • Nystartat bolag som används för ett enda ändamål, man vill lägga ägandet i det av olika skäl (redovisningstekniska, koncernstruktur, finurliga lösningar eller vad det nu kan vara), så det i sig är inget märkligt.

      Vad gäller certifikatet för att köra i Norge är en tänkbar lösning att man hyr in sig hos ett bolag som redan har ett certifikat och kör under deras organisatoriska paraply. D v s Rush Rail tecknar ett avtal med någon som redan har certifikat för Norge och kör på deras tillstånd. Det är inte så märkligt som det låter -även de stora drakarna har gjort sådana lösningar i samband med omorganisationer o s v. Sedan gäller det bara att hitta en samarbetspartner -Flytoget A/S kanske ? 😉

    • Gratulera vet jag väl inte om det är rätt ord. Även om Rushisarna skulle få jättesnurr på sin verksamhet i Norge, tror jag knappast att de är intresserade av att ta över ett 40-tal förare och annan personal. Många av folket på TrainDrivers bor på ställen där det inte finns så mycket arbetsgivare inom järnvägen, eftersom man jobbar 8/6 och bor i en ryggsäck då man jobbar. Det finns nog en del som står inför tunga beslut nu.

      • Ingen som säger att traindrivers ska avvecklas. Nya ägaren kan behålla bolagets verksamhet precis som den är.

        Tror kanske att gratulationerna menades att de anställda slipper Janne berg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s