Dagtåg på Inlandsbanan även i vinter

10369730_770555889702480_6981005479427432274_nDet blir daglig persontågstrafik på Inlandsbanan även kommande vinter. Från december till april kommer en Y1 att rulla mellan Östersund och Mora. Det bekräftas av Inlandsbanans VD Otto Nilsson. ”Tågen kommer att gå ungefär som de gjorde förra säsongen. Det är helt klart att det blir trafik den här vintern, och just nu håller vi även på att titta på en plan som sträcker sej över tre år”. Dagtågen på Inlandsbanan har rullat i flera år. Trafiken tillkom för att locka turister till Klövsjö- och Vemdalsfjällen, som ligger en liten bit från Röjans station på Inlandsbanan. Tåget avgår från Östersund på morgonen och inväntar nattåget från Stockholm. Vid lunchtid är tåget framme i Mora och vänder tillbaka norrut. Även i Mora finns anslutning med Stockholmståget. Cirka 7000 personer åkte med dagtåget vintern 2013/14. Några siffror för fjolårets säsong går inte att få fram, men trafiken lär ha ökat ytterligare. Vissa dagar användes till och med två vagnar på grund av det höga resandetrycket. Dagtågen kostar fyra miljoner om året att driva. Hälften bekostas av Regionförbundet, den andra halvan av turistnäringen och Bergs och Härjedalens kommuner.

I framtiden vill inblandade parter hitta en permantent, kommersiell lösning. ”Man kan väl säga att vi försöker knuffa i gång det här. På sikt ska inte turistnäringen driva dagtågstrafik mellan Östersund och Mora men vi hoppas kunna ge verktyg till politikerna så att de kan påverka på sitt håll. Varför ska till exempel Härjedalen betala pengar som går till Norrtåg för att driva tågtrafik som kommunen inte alls har någon nytta av?” har Peter Ekholm, projektledare för Visit Vemdalen, tidigare sagt till Tidningen Härjedalen. Otto Nilsson är inne på samma linje. Han vill att Inlandsbanan i framtiden ska bli en del av Norrtågssystemet. En idé är att knyta ihop Inlandsbanan med exempelvis Borlänge och förlänga Lyckseletågen hela vägen till Storuman. En sådan lösning kan bli aktuell först 2019, då busstrafiken längs E45 ska handlas upp nästa gång. Otto Nilsson berättar att flera orter och företag längs Inlandsbanan önskar göra det som skett i Vemdalen: locka till sej turister med hjälp av järnvägen.

Förutom dagtågen på Inlandsbanan så kommer det även att rulla nattåg till Röjan, från december till april. Vagnarna går i Transdevs ordinarie nattåg från Malmö och Stockholm till Åre och kopplas av i Östersund för vidare färd ut på Inlandsbanan. Tåget kommer att gå en dag i veckan. Det lämnar Malmö på lördagarna, och vänder åter från Röjan på söndagarna.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s