Inlandsbanan vill hyra av Västtrafik

DSC_0096Turisttrafiken på Inlandsbanan är nu inne på sin sista vecka. Årets säsong blev bara åtta veckor lång. Men redan nästa år räknar Inlandsbanans VD Otto Nilsson med att sommartrafiken åter kommer att rulla minst tio veckor under juni, juli och augusti. Orsaken till årets korta säsong är brist på vagnar. Ekonomiska faktorer har tvingat Inlandsbanan att ställa av ett antal Y1or. I dagsläget är det bara fem rälsbussar som är i drift. ”Vi försökte hyra Y1 av Västtrafik i år, men flera av deras vagnar var inne på ombyggnad, så det gick inte. Till nästa år har vi dock fått indikationer på en lösning med Västtrafik”, säger Otto Nilsson. Det är inte heller uteslutet att någon av Inlandsbanans avställda Y1 skräms till liv. Bolaget äger elva Y1. Fem är i trafik och tre är i princip skrotfärdiga, plockade på reservdelar. Övriga tre går att driftsätta. Men det är en fråga om pengar. Nilsson bedömer kostnaden till mellan 800 000 och 900 000 per vagn. Det handlar i första hand om boggierevisioner. ”Vi måste sälja bättre, helt enkelt. Antalet resenärer ligger konstant på ungefär samma nivå, år från år. Som situationen ser ut idag så är tågen ofta fullsatta norrut, men inte söderut. Här finns en utmaning att öka resandet. Vi måste kanske titta på en ny modell? Det kan handla om prissättning och marknadsföring”.

Just inom marknadsföringen anser Inlandsbanans VD att bolaget kan bli bättre. ”Vi har varit för traditionella. Vi har missat stora delar av de digitala kanalerna och möjligheterna”. När årets sommartrafik ska sammanfattas så kommer resandet att hamna på ungefär samma nivå som ifjol – trots den betydligt kortare säsongen. Vagnsbristen har gjort att Inlandsbanan i år varit tvungna att ha bättre koll på bokningsläget, och kunnat styra över resande till andra dagar. ”Vårt mål i år var att komma upp i 5200 resenärer, och ungefär där kommer vi att hamna. Vi har legat på mellan 5000 och 6000 de senaste åren. Det motsvarar mellan 16500 och 18000 resor”, säger Otto Nilsson. Samtidigt betonar han att sommartrafiken på Inlandsbanan i första hand får ses som en form av marknadsföring. ”Missförstå mej rätt, turisttrafiken är inte viktig. Det är godstrafiken som är den viktigaste delen. Sveriges politiker satsar inte miljarder på Inlandsbanan för att vi ska kunna köra omkring med turister på sommaren”.

Advertisements

5 thoughts on “Inlandsbanan vill hyra av Västtrafik

  1. Rätta mig gärna om jag har fel, men dom enda Y 1:orna i (något så när) reguljär trafik rullar väl på Kinnekullebanan?

  2. Västtrafik ska hyra Y31 från Jönköpings Länstrafik/Krösatågen så därför kommer Y1 att användas i mindre omfattning på Kinnekullebanan än nu. När det gäller Y1:orna i Katrineholm så är det mycket riktigt Värmlandstrafiks vagnar och de är sju till antalet (ej fyra).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s