Transdev backar i Stockholm

FotoJanneDanielssonTransdev, det vill säga det företag som tidigare hette Veolia, har dragit sej ur pendeltågsupphandlingen i Stockholm. Det skriver fackförbundet Seko i sitt informationsblad till lokförarna vid Stockholmståg. Enligt Seko är anledningen till ointresset att Transdev fått klart för sej att man inte kommer att kunna vinna upphandlingen med ett allt för lågt anbud. Fackklubben har tidigare berättat att man haft möten med samtliga anbudsgivare, förutom Arriva, som man i det läget ännu inte hunnit träffa. I våras skrev Seko så här i Lokförarbladet. ”Något som alla de vi träffat säger sig vara oroliga över är att någon av de andra firmorna (oklart vem) kommer att lägga ett underbud för att få kontraktet och på så sätt förstöra för de seriösa anbudsgivarna. Vi delar den oron och gör vad vi kan för att göra kostnaderna tydliga. Vi vill inte hamna med en arbetsgivare som blöder ekonomiskt och som måste börja med att skära i verksamheten”.

Sekos lokförarklubb hade sedan också en träff inbokad med Transdev i maj, men mötet blev uppenbarligen inställt. Transdev gick dock med på att möta representanter för den klubb, som organiserar bland annat tågvärdar. ”De gick med på att träffa Pendelklubben däremot, för att berätta, ungefär, att det är tråkigt att man inte får vinna anbud genom att dumpa villkor. Lipa då, Veolia. Vi på Sekoklubbarna kommer fortsätta stå upp för våra rättigheter och seriösa arbetsgivare. Något Stockholmståg borde vara tacksamma för”, skriver Seko. Förutom SJ-ägda Stockholmståg så uppges även Keolis, Tågkompaniet/NSB, Arriva, MTR och Abellio vara intresserade av att ta över pendeltågstrafiken i Stockholm nästa år. ”En taktik vi kommer att använda oss av är att ingen förare ska skriva på ett övergångsavtal innan våra lokala avtal är påskrivna. Det enda vi har att slåss med är vårt arbete, finns det inga förare går inga tåg”, skriver Seko.

Annonser

8 thoughts on “Transdev backar i Stockholm

  1. Veoliterna fick alltså klart för sig att här har vi det enda facket vilka organiserar förare, där de inte kan hoppas på att de viker ner sig ens det allra minsta och absolut inte i önskvärd utsträckning. Därmed inte sagt att de aktörer som återstår resignerat om möjligheten att dumpa. För Almega är det en hjärtefråga att villkoren i branschen skall försämras, så det jag tidigare uttryckt om att det oavsett vinnare troligtvis blir konflikt står sig.

    Det är signifikant att Dumparna ville träffa tågvärdarnas ombud, men inte förarnas 😉

    Begåvat upplägg Sverige har på tågdrift. Först ENORMA resurser på att lägga anbud, och därefter följer konflikter. Personella och ekonomiska resurser som här och nu kunde ha använts till att utveckla järnvägstrafiken läggs istället på att utmåla hur bra det kommer att bli. Sedan.

    Abellio är okända för mig. Kanske bara en i raden av dem som gjort bort sig och bytt namn, men det vore intressant om någon kunde berätta mer?

  2. Abellio ägs av NS (Nederlandse Spoorwegen). Man är stora i Storbritannien (bl a all trafik i Skottland (Abeliio Scotrail) from april 2015 och har lite grann i Tyskland.

  3. Var glad över om ni skipper Arriva. Det största skitbolaget just nu. Dom sa nyligen upp ett huvudskyddsombud på bussdepån i Råsta.

    • Jag ser inte Arriva som ett skitbolag faktiskt. I Skåne samt på Markarydsbanan och Bkb så sköter dom sedan många år tillbaka pågatågstrafiken och det är vad jag vet inga klagomål där inte.

      • Ja, jag är nog beredd att hålla med till viss del. Det verkar som Arrivas tågverksamhet sköts på ett lite annat sätt än bussidan. Varför kan man förstås undra.

      • Skrämmer man bort bussförare kan man lättare få tag i nya, än om man gör det samma med lokförare.

        Vet inte om det är så Arriva resonerar, men generellt har i alla fall jag uppfattningen att anställda inom järnvägsbranschen trots allt har bättre anställningsvillkor än bussbranschen – oavsett bolag.

        I övrigt så säger jag grattis till anställda på Stockholmståg. Jag skulle i alla fall vara glad att slippa Transdev som potentiell framtida arbetsgivare.

      • Kan bara instämma. Pågatågstrafiken har jag inte mkt att klaga på, åker dagligen med den mellan Helsingborg och Ängelholm och värdarna är väldigt trevliga och de är sällan något krångel 🙂

  4. Givet att en stor majoritet av mäniskorna i organisationen (säkert 80-90% även ”på kontoret”) blir kvar då en ny operatör vinner anbudet på att köra driften så är det väl inte särskilt märkligt att samma bolag kan vara helt olika på olika ställen och i olika sektorer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s