Inlandsbanans VD slutar

316073cInlandsbanans VD Otto Nilsson slutar. Han kommer att jobba kvar i Östersund året ut. Sedan påbörjar Nilsson en ny karriär inom Strukton Rail i Stockholm, dit han blivit rekryterad. En starkt bidragande orsak till Otto Nilssons beslut att lämna chefsskapet för Inlandsbanan och dess två dotterbolag Inlandståget och Inlandsbanan Turism är att han har kvar sin familj i Stockholm och därmed tvingats till boende på två orter. Otto Nilsson har varit VD för Inlandsbanan i nästan fem år. Dessförinnan var han vandrarhemsägare (!) och avdelningschef på Statens Haverikommision. Från 2000 till 2008 arbetade Otto Nilsson som projektledare och kvalitets- och säkerhetschef på just Strukton Rail. Som den här bloggens läsare känner till så brukar bloggaren tillbringa någon vecka varje sommar som lokförare på Inlandsbanan. Mitt första möte med Otto Nilsson skedde i Sörtjärn 2007. Då drev han ett vandrarhem där vi brukade stanna till med rälsbussen för att köpa glass. Nilsson lufsade omkring i militärbyxor. Han och hans fru brukade vinka av tåget när vi åkte därifrån. Då hade jag ingen aning om Otto Nilssons bakgrund. Jag trodde att han bara var en tokig stockholmare – om än väldigt trevlig – som råkat hamna lite fel i landet. Plötsligt en dag presenterades han som ny VD för hela Inlandsbanan. Jag minns hur oerhört förvånad jag blev. ”Kan en vandrarhemsägare bli VD?” Men sedan klarnade bilden och jag fick klart för mej vilken gedigen bakgrund Otto Nilsson hade.

Kommentera

