Kortslutning i regelverken

115_15När jag tittar på Bengt Hultins bild från morgonen den 19 september 1973 kan jag inte låta bli att le lite för mej själv. Y6 1115 på spår 3 ska strax avgå till Älmhult som tåg 1752. På spår 2 står Y6 1095. Om några minuter – klockan 7.10 för att vara exakt – rullar vagnen söderut, mot Sölvesborg som tåg 1755. Förutom de två rälsbussarna så har nästan ingenting hänt på denna plats. Trots att bilden är över 40 år gammal. Bangården ser exakt likadan ut. Kiosken är kvar. Magasinet likaså. Och stationshuset. Och bussplanen. Till och med stängslet och taggtråden hade kommit upp 1973. Det är just detta fenomen som är det intressanta med Olofström, för det är just där vi befinner oss. Olofströms station måste vara unik på det sättet att folk som kliver av tåget gör det rakt ut på ett välbevakat fabriksområde. Förr var området kanske lite mindre bevakat. Fram till 1984 rullade persontågen på det som en gång kallades Sölvesborg-Olofström-Elmults Järnväg, SOEJ. På slutet avgick tre tåg om dagen i varje riktning. Avgångarna var anpassade till skiftbytena på Volvo, så de flesta som åkte skulle ändå till eller ifrån fabriken. En och annan skolungdom och övriga resande fick ledas av stationspersonalen ut genom en grind, som också syns på bilden från 1973.

Sedan nedläggningen av persontrafiken har bevakningen av Volvos område ökat ytterligare. Idag är det ingen som kommer in utan att synas eller märkas. Det sitter kodlås, övervakningskameror, larm, taggtråd och fjärrstyrda grindar runt halva Olofström. Produktionen är så hemlig att inte ens vi lokförare tillåts komma in i fabriken. Kollegor som av misstag öppnat fel dörr har inte blivit populära, trots att de kört och rangerat Volvotåg i kanske 30 år.

130925_009.OlofströmNuförtiden går det som bekant inga persontåg till Olofström. Men ibland händer det ändå att diverse föreningar eller företag beställer ett charter- eller utflyktståg till Olofström. Det finns ingenting i Trafikverkets reglemente som hindrar detta. Det är då det blir kortslutning. Det är två olika regelverk som krockar. Dels Trafikverkets, dels Volvos. En del av spåranläggningen i Olofström har hela tiden tillhört svenska staten, och bör därför vara någorlunda tillgänglig för allmänheten. Senast detta ställdes på sin spets var i september 2013 då ett helt gäng engelska turister med kameror vällde ut ur några 60-talsvagnar som dragits till Olofström med en T43. Vakterna på Volvo ryckte förstås ut med blixtens hastighet och undrade vad som stod på. Vad var detta för mystiskt gäng? Hade de tillstånd? Nej, det hade de inte av den enkla anledningen att något sådant inte behövdes. Vakterna blev något lugnare när de fick klart för sej att engelsmännen inte var ett dugg intresserade av fabriken utan bara ville fotografera loket och vagnarna och möjligtvis också stationshuset. Samma scenario har utspelat sej flera gånger tidigare, bland annat 2009 när Svenska Motorvagnsklubben besökte Olofström.

Annonser

5 thoughts on “Kortslutning i regelverken

  1. Förstår du har tillgång till fakta som inte framgår av bilden, tänker på vagnsnummer. Jag har åkt sträckan Sölvesborg-Älmhult en gång, måste varit strax innan nedläggning. Man förstår att mycket måste hållas innanför stängsel idag, men samtidigt är det tråkigt. Det gäller kanske framför allt hamnar, där man förr kunde promenera längs kajerna och studera fartyg från jordens alla hörn och även pröva fiskelyckan.
    Tack för detta inlägg som väcker minnen till liv.

  2. Vi brukade köra med bilen i Stillerydshamnen i Karlshamn och kolla på alla de jättelika fartygen, men det går tyvärr inte längre. Det är staket och grindar och kameror i vägen.

    • ISPS, jag skyller gärna på George Bush. Som sjöman kommer man knappt i-land längre. Vakten vid Soyan låg betydligt längre ut än idag, fritt fram ått gå längs kajen och drömma sig ut i världen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s