Trots tragedin: tack alla

Hej! Det är jag som brukar kallas för Kära hustrun i den här bloggen. När jag i morse som så många gånger tidigare tog tåget bort till Karlskrona fick jag uppleva en mycket tråkig händelse. Vi hade i princip bara hunnit en liten bit ifrån stationen i Karlshamn när lokföraren tutade och gjorde en riktigt kraftig inbromsning. Jag tänkte direkt att det här var inte alls bra och det var det ju inte heller skulle det visa sig senare.Tåget ökade inte farten igen och när vi stod stilla så kallades tågvärden fram till hytten, en textremsa började rulla i displayen om tekniskt fel, det var ett sånt där standardmeddelande som finns, jag visste ju att det inte var något tekniskt fel, men jag antar att det var det mest passande meddelandet som fanns att välja på. Efter en stund gick föraren ut med besked om att det hade hänt en olycka och att man inväntade räddningstjänsten.

Stämningen sjönk djupt i vagnen, någon uttryckte sig lite ofint: ”Flytta undan kroppen så att vi kommer vidare”. Jag tror inte att han riktigt fattade vad han sa, det var ingen panik eller så, bara mycket tankar som snurrade. Man började prata lite sinsemellan och spekulera i vad som kunde ha hänt. En kvinna bredvid mig sa: ”Ja det är i alla fall ingen älg, för det har jag varit med om och då märktes det lite grand”. Jag förstod vad som hade hänt och det var ingen älg, inte något annat djur heller för den delen. Jag visste även att det skulle ta lång tid innan någon skulle få ta sig därifrån. En person hade befunnit sig på spåret, rykten talar om att han eller hon låg på spåret, jag vet inte, det spelar ingen roll.

Någon har även rapporterat in till tidningar att man märkte en duns, men det märktes ingenting! Man har även rapporterat om ett i stort sett fullsatt tåg, men det stämmer inte heller, det var ungefär ett hundratal resenärer. Men det är inte viktigt. Av min make – Lokföraren som driver den här bloggen – har jag många gånger fått höra olika hemska historier, om hur människor väljer att avsluta sina liv på detta oåterkalleliga sätt. Hur det påverkar lokförare och annan personal genom trauma och chock och att man på lokförarutbildningen får lära sig att vända bort blicken för att slippa dessa bilder på näthinnan. Det är alldeles för vanligt förekommande.

Ikväll tänker jag mycket på den stackars lokföraren så klart, men framför allt tänker jag på ombordpersonalen som är så oerhört viktig när det händer något sånt här. Vilken tur att det fanns en tågvärd ombord! Det är ju inte på något vis självklart längre eftersom Transdev, tidigare Veolia, har velat få möjlighet att framföra tåg med enbart lokförare för att spara pengar, hur skall lokföraren ha koll på om det börjar brinna i någon vagn eller någon resenär blir akut sjuk? De har en mycket viktigt uppgift och det är INTE att kontrollera biljetter, utan att se till att säkerheten fungerar och att se till att resan blir så bra som möjligt för alla resenärer. Vissa klipper biljetter men många gör så mycket mer. Skulle jag kunna så skulle jag vägra åka med ett tåg utan tågvärd!

Jag vill rikta ett stort tack till alla som jobbade med dagens olycka, ambulanspersonal, polis, räddningstjänst, tågtrafikledningen, med flera. Vilken insats Ni gör! Ni tog väl hand om oss resenärer och garanterade vår säkerhet på ett ypperligt sätt. Ert professionella agerande gjorde att vi kom av tåget på ett säkert sätt och att vi framför allt kunde vara lugna under tiden vi blev sittandes på tåget.

Kära hustrun

432000_10151093427658281_1875318783_n

10 thoughts on “Trots tragedin: tack alla

  1. Du skrev inlägget strax före sovdags bra gjort. Kanske det hjälpte lite att dämpa olusten från minnet. Och visst har Du rätt om personalen, de är fina. ….

  2. Verkligen bra skrivet i alla kategorier. Många förstår inte alls hur det här fungerar med påkörning och den stora aparat som sätts igång.. Trevlig midsommar på Er

    Mvh Ulf

  3. Detta var en mycket fin text.

    Personalen gör ett fantastiskt jobb i svåra situationer och behövs ombord just för din säkerhet och trygghet som resenär. Dunsen som vissa talar om kan vara magnetskenbromsen som klonkar till när den går ner mot rälen vid nödbroms.

    En glad midsommar på er alla!

  4. Det var jag som körde tåget .
    Vill mest tacka för texten. Fint att du/ni tänker på oss. Det värmer.
    Ni var exemplariska passagerare.
    Tack!

  5. Tack för en fin text, vi människor behöver fler sådana till skillnad mot det sanslöst egoistiska i: ”Flytta undan kroppen så vi kommer vidare”. Nåt i alla fall jag reagerade starkt på. Hemskt.

  6. Mycket bra skrivet!

    Har själv inte varit med om det och hoppas att det aldrig händer. Men har varit med om en del andra störningar, där tågvärden varit ovärderlig! Dem ser ju till att resenärerna har det bra och kommer dit dem ska, trots förseningar.

    mvh Mikaela, Lokförare

  7. Jag har aldrig varit med om nån olycka där människor kommit till skada, trots så mycket tåg jag har åkt i mitt liv. Det är jag tacksam för. Men jag har varit med om andra haverier och djurkollisioner, och minns med fasa när jag var rätt liten och min pappa lokföraren kom hem från jobbet och både skakade och grät och låste in sig i köket. Han hade enligt mamma nästan kört över två tjejer (jag vet än idag inte om mamma förskönade situationen och om det var ”bara nästan kört över”) .som genade över stambanan mitt i skogen, och naturligtvis fått en traumachock, begrep jag långt senare när jag själv var vuxen.

    Du har rätt, ombordpersonalen betyder allt vid ett sånt tillfälle, måtte tågoperatörerna och Trafikverket och Transportstyrelsen begripa det, och helt förbjuda ensamarbete för förarna. Och skönt att höra en ”direktrapport” ist för det jag läste i Sydöstrans e-tidning. Bara kritik över att situationen skulle skötts ”bättre”.

    Tack för din berättelse//
    Sussie, lokförardotter

Kommentera

