Bara 50 sökte till Ängelholm

DSC00001I februari kunde den här bloggen avslöja att Trafikverket infört nya antagningsregler till lokförarutbildningen i Ängelholm. För att ens kunna söka till höstens kurs var eleverna tvungna att själva bekosta både en läkarundersökning och en psykologisk behörighetsprövning. Kostnaderna för detta uppgår till cirka 8000 kronor. Några garantier för att bli antagen till utbildningen fanns inte heller, även om både läkaren och psykologen sa okej. Pengarna riskerade alltså att kastas i sjön för de som sökte till lokförarutbildningen. Trafkverket hävdade att dessa nya regler var ett krav från Myndigheten för Yrkeshögskolan, MYH, som lämnar bidrag för utbildningen. Tidigare år har upp till 900 elever sökt till de 35 platserna i Ängelholm. Inför den utbildning som startar om ett par månader har Trafikverket bara fått in 50 ansökningar, enligt en artikel på Sveriges Radios hemsida. Huruvida dessa 50 också klarat övriga urvalstester framgår inte.

Det märkliga i hela denna historia är att dessa nya regler inte tillämpas av andra utbildningssamordnare, trots att även de uppbär samma sorts bidrag från MYH. Nyheten om regeländringarna fick ett stort genomslag. Till och med Aftonbladet hade en artikel. Men ingen reporter ställde den givna frågan: varför kostar det 8000 kronor att ens ansöka till Ängelholm när det är i princip gratis på andra platser? Idag kan den här bloggen avslöja svaret: det är Trafikverket själva som schabblat. Det gjorde man redan när man skulle starta upp lokförarutbildningen och ansökte om stöd hos Myndigheten för Yrkeshögskolan. Det är inte MYH som kommit med några nya krav. ”I korthet är svaret på din fråga att vi inte ändrat några regler. Dock så har utbildningsanordnaren uppmärksammats på att man inte följt sina egna rutiner. Det stämmer som du säger att man inte måste betala för detta ifall man ansöker till andra utbildningar och att man tidigare inte behövde betala för detta då man ansökte till nämnda utbildning”, säger Gustaf Åhman på MYH.

Peter Hornegård är VD för TCC, Transport Competence Center, som utbildar de flesta av landets lokförare. Han säger så här till bloggen apropå skillnaderna mellan de olika utbildningarna: ”När det gäller krav från MYH så ställer inte de några krav på att de sökande skall betala sina tester själva. Men beroende på vad man skriver i ansökan till MYH om behörighetskraven för de som söker så måste man uppfylla dessa. Skriver man i ansökan att de sökande förutom grundläggande behörighet också skall ha klarat urval för lokförare samt läkarundersökning så måste de sökande genomgå dessa innan behörigheten kontrolleras och antagning till kursen sker. Men det är ju utbildningsanordnaren som tar beslutet om denne skall bekosta testerna eller att lägga dessa på de sökande. Vi har valt att ta alla kostnader för testerna eftersom vår bedömning är att detta är en alldeles för stor kostnad att ta för den sökande, framförallt också när cirka nio av tio inte klarar dessa. Vi kommer inte att kunna fylla kurserna om vi skulle göra på samma sätt”.

Lena Jakobsson, som arbetar med rekryteringsfrågor hos TCC, berättar att företaget fått beviljat 106 utbildningsplatser till kurserna som statar efter sommaren. Antalet sökande till TCC är förstås betydligt större än till skolan i Ängelholm. 1064 personer har sökt till fyra skolor, fördelade på följande sätt: Mjölby 215, Göteborg 452, Vännäs 172 och Hallsberg 225. Jakobsson är ändå inte helt nöjd. I förhållande till utbildningsplatserna är det få sökande till vissa orter. ”Utbildningsanordnarna i både Mjölby och Vännäs har jobbat på bra med rekryteringen, men tyvärr har det inte givit så mycket. I Göteborg och Hallberg har vi inte ens annonserat. Där har vi fått in tillräckligt med sökande genom YH-guiden och vår hemsida.”

Lena Jakobsson kan inte svara på exakt varför antalet sökande i år inte är högre. Men hon vet vad som måste göras och riktar en rejäl känga mot övriga aktörer i järnvägs-Sverige. ”Vi behöver draghjälp från branschen med marknadsföringen, eftersom de kandidater vi söker är kompetenta personer, som är mycket gångbara på stora delar av arbetsmarknaden! Branschen sitter mest bara och tittar på och detta lilla företag TCC får ta de stora kostnaderna för att rekrytera och även utbilda lokförare!”

Advertisements

7 thoughts on “Bara 50 sökte till Ängelholm

      • En yrkespsykologisk bedömning har begränsad hållbarhetstid. Transportstyrelsens föreskrifter lämnar en hel del kring de inledande yrkespsykologiska bedömningarna till den ackrediterade psykologen, men rimligen har den utfärdande psykologen satt en begränsningstid på hur länge han eller hon vågar stå för sin bedömning. Vanligt förekommande i branschen är omkring två-tre år, eller tills någon omvälvande händelse i personens liv inträffar. Det är alltså fullt möjligt att personer som har stått på reservlistan har för gamla yrkespsykologiska bedömningar och därför måste genomgå en ny.

  1. Bra med läkarintyg och bedömningar men det där var ju nog rätt dyrt med tanke på att man kanske inte alls blir antagen… Ska man måhända bara vara glad för att få testerna gjorda?
    Ha en fin lördag!

  2. Vilken oväntad effekt… 😉

    Apropå det Lena säger så är det väl inte helt unikt. Jag tycker att det skriks en del från företag som klagar på att de inte kan rekrytera. Samtidigt är man inte beredd att anställa oerfarna personer, varför de knappast heller kan bli de erfarna personer som efterfrågas. Det är ju ett moment 22. Något säger mig att mekanismen är samma här, det vill säga att alla sitter och hoppas att någon annan ska lösa problemet så att det kommer ”färdigstekt” personal flygande.

    Jag hoppade faktiskt till när jag gick förbi ett matställe igår och det satt en lapp att den som sökte en deltid _inte_ behövde ha erfarenhet, även om det var en fördel om man kunde knappa på ett kassaregister. Oftast är det ju tvärtom där någon som ska klippa gräs helst ska vara både VVS:are och behörig elektriker…

    • Jag tycker nog faktiskt att de flesta järnvägsföretag, stora som små, är rätt bra på att ta in nyexaminerade. Sedan har de ju kanske inte heller så mycket till val, i och med att det ju inte direkt dräller av arbetslösa lokförare med 15 års yrkeserfarenhet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s