Rc1 1026 skrotas inte

1026Världens enda kvarvarande Rc1 i kommersiell drift är nu på väg att tas ur trafik. Visserligen har 1026 varit på väg ut ur Green Cargos verksamhet flera gånger tidigare, men brist på dragkraft och rangerlok har i sista stund gett den sista ”ettan” ytterligare en tid att leva. Men nu talar mycket för att loket faktiskt gör sina sista växlingsdrag för Green Cargo. Efter avslutad tjänstgöring på bangården i Hallsberg idag så rullar loket imorgon bitti till Eskilstuna i tåg 5442 och 5443. Anledningen till besöket i Sörmland: avställning. Därmed går en lång epok i graven. Åtminstone hos de statliga järnvägsföretagen. Rc1 har kånkat land och rike runt i SJs och Green Cargos regi sedan 1967, då den första ”ettan” levererades. Nu är frågan vad som händer med 1026? Skrotning är inte aktuell. Vid verkstaden i Eskilstuna finns två bättre begagnade boggier som så småningom ska monteras på 1026, uppger en källa till bloggen. Detta kan tyda på att en affär redan kan vara uppgjord. Eventuell köpare av 1026 är än så länge okänd. Rc1 1014 köptes av Tågab i Kristinehamn. Företaget kommer att använda loket i trafik så länge det håller ihop, men några större summor kommer inte att investeras i maskinen, enligt en förarkollega hos Tågab. Ett halvgalet och ytterst obekräftat rykte säger att en Rc1 kommer att hamna i USA. Förutom de lok som sålts till Sveriges Järnvägsmuseum finns ytterligare något kvar som inte skrotats.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s