En oväntad söndagsutflykt

11390205_10206828313135732_8096106964071375887_nRedan i månadsplaneringen reagerade jag över att tur 1344 i Varberg inte såg ut som den brukar. Men sedan gick veckorna och saken föll i glömska. Så kom söndagen. I normala fall ankommer ett tomt barktåg till Varberg på eftermiddagen. Sedan kopplar man på ett diesellok och kör vagnarna till Värö, där de lastas. Framåt kvällen tar en kollega spänning på elloket, som stått uppställt i Varberg, plockar upp de lastade vagnarna i Värö och fortsätter mot Göteborg, Hallsberg och Nykvarn, Folkesta eller Örebro. Den som skött växlingen i Värö kör tillbaka den ensamma T44an och parkerar loket i Varberg. Den här gången skulle jag köra bil till Värö, utföra någon form av rangeringsarbete från 15 till 21 och sedan ta bilen tillbaka till Varberg. Men vilka vagnar skulle jag växla? Det var den stora frågan när jag klev innanför dörren i personallokalerna i söndags. I Green Cargos lokstyrningsprogram kunde jag inte se att några tåg varken skulle ankomma eller avgå från Värö. Det var besynnerligt. Jag loggade in i det nya tågföringssystemet – Trafikverkets Här och Nu – och gjorde samma upptäckt. Samtliga tåg till och från Värö var inställda. För säkerhets skull slog jag också en signal till den operativa personalledningen i Hallsberg för att fråga vad för slags arbete det var tänkt att jag skulle utföra.

Det hade uppstått ett smärre missförstånd. Min tur fanns inte längre. Det hade ingen berättat för mej. Den så kallade taktikern – personalfördelaren alltså – erbjöd mej hemjour som plåster på såren. Jag tittade på klockan. 14.10. Det var nästan 24 timmar tills nästa arbetspass skulle påbörjas. Så okej. Jag åker de dryga 22 milen hem. Det kan vara skönt att träffa Kära hustrun och busiga Alice och dessutom få sova en natt i sin egen säng. I höjd med Halmstad hade jag just fått syn på skylten. Riksväg 15, Karlshamn, 1000 meter. Jag blinkade och skulle precis svänga av när tjänstetelefonen ringde. Det var taktikern igen. ”Hur långt har du kommit?” Kontraorder. Jag behövde aldrig vika av mot Karlshamn. Jag fick köra rakt fram istället. Mot Helsingborg. En kollega hade fått i uppdrag att framföra ett tåg till Halmstad, men hade ingen utbildning på Re-lok. Någon annan dragkraft fanns inte heller att tillgå. Jag förklarade läget för taktikern. Jag har jobbväskan med mej, men inga riktiga lokförarkläder. Jag sitter här i bilen i jeans och munkjacka. Det var lugnt. Jag skulle inte behöva skita ned mej. Uppgiften var enbart att köra från Helsingborg till Halmstad, där en kollega skulle lösa av mej och sedan fortsätta med tåget till Göteborg. Jag behövde inte ens bromsprova tåget. Det skötte kollegan, han som saknade Re-lokskompetensen.

På vägen från Halmstad till Helsingborg var jag tvungen att ringa till tågklareraren och fråga om man fortfarande kommer in på bangården med bilen. Jag har inte haft vägarna, eller vagnarna, förbi Sundets pärla det senaste året och vet att Trafikverket håller på att stängsla in ett antal bangårdar i landet, däribland Helsingborgs. Jag fick veta att det fortfarande är möjligt att parkera bilen utanför Green Cargos personallokaler. Så bra då. Tåg 14253 avgick en och en halv timme försenat. Jag hade hoppats att få köra ett sista tåg över Hallandsåsen, men så blev det inte. Istället bar det av söderut, förbi Teckomatorp och ut på den gamla men numera något mindre slitna banan mot Eslöv. Tanken var att jag skulle fortsätta till Tornhill för en så kallad rundgång. Nu var dock inte tåget längre än 300 meter, så rundgången gick att klara av redan i Eslöv. Det sparade en hel del tid.

11427675_10206828242613969_3255542939088433500_nTåget var lättkört. Re-loken drar oförskämt bra, åtminstone när spåren är torra. Dessutom bestod sammansättningen mest av tomvagnar, som stått uppställda i Helsingborg i flera år. Nu var de på väg till Kil för skrotning. Tåget rullade på fint i det vackra men kyliga vädret. Förutom ett stopp i Bjärnum för möte med ett Pågatåg från Markaryd, så flöt det på bra. Jag plockade in minut efter minut. I Halmstad var tåget bara 30 minuter sent. Jag stannade till för att hämta kollegan som skulle lösa av mej. Själv skulle jag ju tillbaka till Varberg, så jag satt kvar på loket. När jag klev av var klockan nästan 21, det vill säga exakt den tid när jag skulle ha varit tillbaka från Värö, om jag haft min ursprungliga tur. Nu blev det aldrig någon växling vid bruket. Det blev ingen hemjour heller. Istället blev det en trevlig liten utflykt runt halva syd-Sverige – i civilia kläder. Det har aldrig hänt mej tidigare vad jag kan minnas.

10 thoughts on “En oväntad söndagsutflykt

  1. Jag vet inte om det var meningen att visa vagnslistan för mig, men jag tackar dig för att du la ut bilden. Det hjälper mig mycket med mitt arbete med godsvagn. Skulle du råka ut för liknande körningar (vagnar till skrot) så får du gärna spara pappren och höra av dig till mig igen!

  2. Hur mycket vagnar finns det i Sverige som bara står o tar plats istället för att skrotas? Eller lok?

    • Ja, det hade varit intressant att veta! Har ingen aning själv, men kan tänka mej att det är en hel del, åtminstone när det gäller vagnar. Ibland har jag funderat över hur det fungerar i exempelvis Falkenberg. Där står en massa vagnar uppställda, som snart är utom all räddning. Betalar vagnägaren hyra till spårinnehavaren?

      • Ja, det normala är att du får betala för den kapacitet som du tar i anspråk med din uppställning av fordon. Trafikverket debiterar dig litet olika beroende på tid, plats mm. Korttidsuppställning (”trafiknära”) på en bangård i zon A (i princip storstadsområdena) kostar 4,50 per påbörjad timme och hundratal meter spår, i zon B 0,30 kr per timme och hundratal meter. Långtidsuppställning hanteras litet annorlunda. Där får du betala en handläggningsavgift på en tusenlapp om jag inte minns fel, och sedan kostar det 3 kronor per dygn och hundratal meter spårlängd. Behövs det några extra åtgärder står den som söker om kapacitet för TrV faktiska kostnader. Allt det där regleras i dels Järnvägsnätsbeskrivningen, dels i trafikeringsavtalet mellan operatören och Trafikverket.

        Andra infrastrukturförvaltare kan ha andra regler och taxor. Green Cargo har t ex ett avtal med en museieförening med egna spåranläggningar om långtidsuppställning av vagnar. Värmlandstrafiken har ställt upp ett antal övertaliga Y1 på en kombiterminal i södra Sverige och har då ett avtal direkt med det berörda terminalbolaget.

        Sedan finns det faktiskt fortfarande en del svarta spår och vagnar, som man helt enkelt inte har någon självklar förvaltare eller ägare till. Där kan det bli långvariga juridiska krumbukter innan man kommer till en lösning, särskilt om det är något konkursbo inblandat eller så. Vid ett fall som jag känner till, bestämde sig företag A för att inte längre köra transporter på järnväg och stängde av sin spåranläggning. Det var bara det, att på företag B:s område stod det ett antal leasingvagnar som nu skulle ut till en ny kund, och för att komma från företag B till stora världen var man tvungen att passera över företag A:s nu avstängda och delvis upprivna spår…

  3. Att fyradörrars-Hbisarna går till skrot är inte så förvånande. Äldre vagnar, kunderna är inte så förtjusta i dom i och med att de tar längre tid att lasta och lossa. Vissa av dem lär t o m bara ha hjulsatser för STAX C, men jag vet inte om det stämmer. Samtidigt är det tråkigt att de i vissa upplägg försvinner och ersätts av ännu äldre vagnar från t ex Tyskland med fullständigt urusla åkfotsteg och -handtag. Hur gick det med arbetsmiljön där?

  4. Först, tack för att du tänker på mig! Jag är fortfarande skyldig dig en fika!

    Många Hbisar-vagnar byggs nu om t.ex. till ”myrvagnar” litt Lgns. Sedan tidigare har det byggts om några hundra till bl.a. Lnps samt några andra vagnstyper. Det finns också ett hundratal i trafik (GC/Tågab) men givetvis finns det ännu fler uppställda/avställda vagnar kvar som troligen blir över och kommer att byggas om eller skrotas i framtiden. För någon köpare finns väl inte.
    NetRail sålde en hel del till utlandet, men det var i början när vagnarna började tas ur bruk.

Kommentera

