Bidraget: max 90 000 per fordon

11295677_10206799801422957_6091751634634888698_nLandets järnvägsföretag kan snart ansöka om bidrag för den utrustning som ska skydda tågens kommunikationssystem, GSM-R, mot störande mobiltrafik. Regeringen kommer inom kort att besluta om ersättningsnivåerna. Det visar ett dokument som den här bloggen tagit del av. Från den 1 juli i år till 29 februari 2016 kommer faktiska kostnader upp till 37500 kronor per mobilenhet att ersättas. För fordon med två enheter utgår dubbelt belopp. För frekvensfilter på ERTMS-utrustade fordon blir ersättningsnivån 45000 kronor, eller 90000 kronor i det fall det behövs dubbla skydd. Från 1 mars 2016 halveras beloppen. Första fordonet i en serie kan få upp till 50 procent extra för engångskostnader. EU-kommission har godkänt det svenska ersättningssystemet. Man anser inte att detta utgör otillåtet statsstöd. Systemet träder i kraft 25 juni och kommer att handläggas av Trafikverket. Det var den 18 maj som Post- och telestyrelsen, PTS, beslutade att teleoperatörerna måste vänta i ytterligare ett år innan de kan slå på sitt 4G-nät med full styrka. Skyddsvillkoren längs järnvägarna fortsätter därmed att gälla. 4G-näten riskerar att slå ut järnvägens säkerhetssystem. Därför måste skyddsfilter installeras i samtliga järnvägsfordon. Enligt ett tidigare beslut hade teleoperatörerna rätt att slå på sina 4G-nät från 1 juli i år. Kaos hotade länge den svenska järnvägstrafiken, eftersom inga tåg hade tillåtits avgå. Enligt branschföreningen Tågoperatörerna måste nu 3000 frekvensfilter installeras i 1700 fordon, till en kostnad av 150-300 miljoner kronor.

Advertisements

15 thoughts on “Bidraget: max 90 000 per fordon

  1. Det ända rimliga är att staten tar hela kostnaden då det är den som tjänar pengar på frekvensförsäljningen som skapar det här problemet. Det här är inte ett problem i andra länder då man inte har klantat sig på samma sätt.

  2. Någon med koll på hur det tekniskt fungerar? På exempelvis X60 så är det handhållen TIGR telefon installerad, hur fungerar filter till en sådan? Uppgifter jag har hört är en låda i microvågsugns-mått som ska installeras. Känns som att det antingen blir krav på att man inte får ta ur telefonen ur hållaren eller att alla måste bytas ut mot hörmann?

    • Jag läste något om att det inte skulle drabba TIGR eftersom dem sände på lägre effekt, kan ju vara så att det behövs när den sitter i hållaren men inte om man tar lös den…och oftast behöver man ta loss den för att höra något i andra änden 😉

  3. GC har gjort sina tester och till belåtenhet är det jag vet. Men vi har ju enbart den fasta enheten..

      • Är ju en säkerhetsåtgärd dessutom, att GSM-R utnyttjar egna frekvenser. Därav hela problemet med de nya 4G-sändarna…

  4. Hallå!

    var och när gick det fel?

    Är det viktigare att kunna surfa i 4G på tåget än att det säkert kommer fram?
    I bland tror jag att jag är för gammal för den nya tekniken och dess prioriteringar. Har använt bantelefon på 70 talet mynt telefoner på 80 talet telex och telefax och ändå övevt… Någon stans och någon gång måste väl förnuft råda. En minut är fortfarande en minut. Varför är den så mycket dyrbarare nu??

    Undrar en gammal man som stundtals ser en ensam T44 >I Värö på måndagar… Har Du växlingen hör av Dig skulle gärna träffas jag beundrar det Du skriver!

    Lasse i Air Liquide bilen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s