Seko varnar för dumpat avtal

FotoSLIllavarslande uppgifter når den här bloggen angående den nu pågående pendeltågsupphandlingen i Stockholm. Flera järnvägsföretag är oroade över att någon av deras konkurrenter ska slå sej in på marknaden genom att lägga ett skambud. Det skriver fackförbundet Seko i medlemstidningen Lokförarbladet, som delas ut till de medlemmar som arbetar på Stockholmståg. Seko har haft träffar med samtliga tänkbara anbudsgivare, utom Arriva. Sittningarna har ägt rum vid ett eller flera tillfällen med såväl Stockholmståg/SJ som Abellio, MTR, Transdev, Tågkompaniet/NSB och Keolis. ”Något som alla de vi träffat säger sig vara oroliga över är att någon av de andra firmorna (oklart vem) kommer att lägga ett underbud för att få kontraktet och på så sätt förstöra för de seriösa anbudsgivarna. Vi delar den oron och gör vad vi kan för att göra kostnaderna tydliga. Vi vill inte hamna med en arbetsgivare som blöder ekonomiskt och som måste börja med att skära i verksamheten”, skriver Seko.

Just detta var exakt vad som hände första gången pendeltågen i Stockholm skulle upphandlas för 15 år sedan. Då tog företaget Citypendeln över tågtrafiken i landets huvudstad. Det blev kaos, då det visade sej att Citypendeln totalt räknat bort sej. Företaget ägdes till 90 procent av Keolis, som idag åter är en tänkbar utmanare till SJ och deras dotterbolag Stockholmståg. Bland mycket annat försökte Citypendeln dumpa villkoren för lokförarna, som därför vägrade skriva på några nya anställningskontrakt. Till slut tvingades Citypendeln, och till viss del också SL, krypa till korset och kraftigt höja lönerna för lokförarna. Egentligen hade Citypendeln inte råd, eftersom man räknat så lågt i anbudet. Men man var tvungna för att kunna få igång den omfattande trafiken. Detta ledde till andra problem och i december 2004 hade SL tröttnat och sa upp avtalet med Citypendeln. I juni 2006 tog Stockholmståg över.

Seko är tydliga med att man under inga omständigheter kommer att acceptera några som helst försämringar jämfört med dagens avtal. Seko kommer inte att skriva under något nytt centralt avtal, förrän den nya lokala överenskommelsen är klar på Stockholmståg. Det centrala avtalet löper ut i mars nästa år. ”Sedan är det så att själva kontraktet med SL ser klart annorlunda ut jämfört med när Stockholmståg vann förra gången. Det ligger mer ansvar men också mer ekonomisk risk på entreprenören än det gör idag. Det ställs också väsentligt högre krav på nöjdare kunder än idag och det verkar bli kraftiga viten ifall målen inte nås. Här ser vi ett klart problem – det är vinna eller försvinna i en sådan här tävling och alla deltagare kommer att vara tvungna att skriva under på att alla kunder (nästan) blir nöjda med trafiken om de vinner. Hur det sedan ska gå till praktiskt när felkällorna i så stor utsträckning ligger utanför vår kontroll (Trafikverket) blir en hård nöt att knäcka”, skriver Seko.

En annan initierad källa som bloggen varit i kontakt med oroas över SLs täta kontakter med MTR. SL-chefernas besök i Hongkong kan inte ha undgått någon. Officiellt handlade besöket inte om den pågående pendeltågsupphandlingen. Det finns starka indikationer som tyder på annat. På bilder från mötet i Hongkong ser man att MTR fått möjlighet att presentera ett koncept kallat ”Rail+Property”. Det är en sorts offentlig-privat samverksansmodell. MTR bygger järnväg och får sedan tillgång till mark i anslutning till sina järnvägs- och tunnelbanelinjer. Mark som de sedan bygger fastigheter på. ”I Hongkong har det här blivit en succé, inte minst tack vare avancerad skatteplanering och politiskt stöd och det är den lösningen som ligger bakom att MTR är så finansiellt starkt som det är idag. MTR vill ju gärna framhålla sig som ett privat alternativ, men faktum är att aktierna ägs till 75 procent av administrationen i Hongkong. Det betyder att MTR har kunnat få billiga krediter, i och med att det i praktiken har varit staten som har stått som garanti för lånen och skattebetalarna har fått subventionera MTR två gånger”, uppger bloggens källa.

MTR ska enligt uppgift under en längre tid försökt sälja in dessa idéer i en eller annan form i Sverige. Tanken kan förstås vara lockande för många politiker. Gratis utbyggnad av den spårbundna kollektivtrafiken? Vem tackar nej till något sådant? ”Tyvärr brukar det inte vara så särskilt gratis, i och med att det brukar finnas krav på offentlig medverkan i finansieringslösningar, delfinansiering, förlustgarantier med mera. Dessutom innebär det också att man accelererar privatiseringen och kommersialiseringen av det offentliga rummet än mer, med alla de problem som det för med sig.  London Underground prövade en PPP-lösning för infrastrukturunderhållet under tidigt 2000-tal (utan MTR inblandade) som slutade med ett totalt fiasko. Bland annat brände man iväg 500 miljoner pund, alltså närmare 6,5 miljarder svenska kronor enbart på arbetet med att få till själva avtalen. Sedan kom underhållet ovanpå det”.

Annonser

3 thoughts on “Seko varnar för dumpat avtal

  1. Redan nu förvarnar alltså SEKO om
    att man nästa år kan komma att säga upp Branschavtalet, dvs man är beredd att gå till konflikt om saken.

    Undrar var ST är diskussionen denna gång?

  2. Kanske dags att vi lokförare går ihop i SLFF. Ett renodlat lokförarfack. Släpp prestigen, kamrater!

  3. LOU ger landstinget alla möjligheter att inte anta det billigaste anbudet utan kravställa på kvalitet. Grejen nuförtiden är att många ”ställen” blivit lata och kör hårt med lägsta pris. Rätt korkat… funkar kanske bra med toapappersupphandlingar men inte med tjänster.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s