Varning: fågelägg

ägg 1 (1)Häromdagen berättade jag här i bloggen om en koltrast som byggt ett bo i en godsvagn i Varberg. Igår hörde en Älmhultskollega av sej. Det är inte bara på västkusten som det utspelar sej dramatik i fågellivet. I Olofström – som vi nästan kan kalla för min egen hemmaplan, fast jag inte tjänstgjort där på snart ett år – har några strandskator byggt ett bo mitt på bangården, mellan spår 3 och 4. Kollegan mejlade över några bilder som han tagit med kameran i sin mobiltelefon. Nu tror kanske en och annan att vi lokförare är ett hjärtlöst släkte som mosar allt och alla som kommer i vägen för våra tåg. Så är det inte alls. Jag vet många kollegor som mår uppriktigt dåligt när de kört över exempelvis en älg eller ett rådjur. Anledningen till blödigheten är att man ibland inte vet hur illa kollisionen tagit. Dog älgen direkt eller springer den omkring i skogen på tre ben med svåra plågor? Själv har jag nog kört över hundratals djur genom årens lopp. Kanske är det tusentals om man räknar alla fåglar och smådjur som fått sätta livet till. Ett minne som inte vill försvinna ur skallen är när jag för tio år sedan körde över tre eller fyra rävungar. De lekte i spåret och mamman satt bredvid och tittade på. Läskigare saker än så kan naturligtvis hända. Tack och lov har jag ännu inte tvingats uppleva mardrömmen med människor som ställer sej i spåret och vinkar farväl. Men nog om detta. Tillbaka till strandskatorna. När det gäller fåglarna i Olofström så har min kollega varnat andra lokförare för boet. Han har till och med satt upp små varningsskyltar i gruset. Det tycker jag var lite gulligt gjort.

4 thoughts on “Varning: fågelägg

  1. På bangården på Kalmar södra så har en mås sitt bo precis bredvid ena rälen på ett av uppställningspåren. Jag har varnat mina kollegor och vi har det även uppskrivet på våran info tavla som vi har i våra personallokaler.

  2. Oj så trevligt att jag hittade din blogg! Väldigt kul att få se in i huvudet på en lokförare och kollega 🙂 ska definitivt fortsätta läsa här. Läst i 2 timmar nu och lärt mig en hel del. Mvh Sofia, operativ driftledare i hallsberg (5900)

Kommentera

