Maj, minusgrader och massaved

11204964_10206559301570611_2665056936291875918_n

Varje år vid den här tiden brukar jag tänka att jag måste passa på att njuta. Detta är nämligen den bästa tiden på året, enligt mej. Ute börjar det bli varmt och skönt, körsbärsträden blommar och landskapet fullkomligt exploderar i vacker grönska. Det bästa av allt är ändå att hela våren och sommaren ligger framför oss. Men brukar jag njuta? Nej, jag stressar på som vanligt. Plötsligt börjar det regna och blåsa och jag inser att vi är inne i oktober. Vad hände? Vart tog sommaren vägen? I år har jag lovat mej själv att det inte ska bli så. Och faktiskt: i natt satt jag på mitt Rd-lok och njöt av tillvaron. Det var en stjärnklar natt. Och kall. Månskenet och rimfrosten på kontaktledningen i kombination med några hundra ampere och några tusen volt skapade ett stundtals fantastiskt skådespel av starkt ljus. Jag var på väg med ett tåg från Värö till Hässleholm. Jag gjorde kaffe på kokplattan och njöt av den underbara doften som spred sej i hytten. På radion sjöng Gunnar Wiklund att vi skulle gå hand i hand. Jag tror inte att han syftade på mej och mitt Rd-lok, men just där och just då så kändes det nästan så.

11206964_10206560072229877_5520333895555848787_nTåg 9755 bestod av Rd 1105 och 17 dubbla timmervagnar. Bara 15 av dem var lastade, eftersom tågen till Karlshamn får väga max 1400 ton. Ekipaget vägde nästan på kilot så mycket. Det är konstigt att man kan lasta så exakt. Godset bestod av en massa ved. Det var massaved. En massa massaved, skulle man kunna säga. Pappersbruket i Värö kan inte använda lövträd i sin tillverkningsprocess. Enligt avtal så har dock traktens skogsägare möjlighet att lämna även lövträd i Värö. Därför skickas lövmassan vidare till Mörrums bruk, utanför Karlshamn. Det brukar ske natten mellan lördag och söndag. Det var ett av dessa tåg jag körde. Mitt uppdrag var att framföra tåget till Hässleholm. Där skulle jag bli avlöst av en Malmökollega. Jag var nästan en timme tidig när jag rullade in på spår 3. Jag kopplade bort loket och kontrollerade att bromsen låg till på sista vagnen. Jag körde runt loket i andra änden av tåget. Man måste göra så i Hässleholm för att kunna komma ut på banan mot Kristianstad. Det kallas för rundgång, men ska inte förväxlas med det som sker när Ester, 89, ringer till radion för att önska ”Gamla Nordsjön” med Harry Brandelius.

Nåväl. Eftersom jag för ovanlighetens skull hade fått en fridag mitt i arbetsperioden, så började jag gårdagen med att åka pass till Varberg. Jag fick åka via Lund. När jag klev på Öresundståget fick jag en glad överraskning. Lokföraren var en kurskamrat som hade en elev med sej. Tågvärden hälsade glatt. Hon var med redan på Kustpilentiden på Blekinge Kustbana. Vi pratade gamla minnen. En gång blev jag serverad konjak och en kubansk cigarr. Det glömmer jag aldrig. Då var vi alla anställda av SJ. Nu jobbar vi åt olika bolag, men sammanhållningen och det goda humöret finns fortfarande kvar. Jag blev till och med bjuden på kaffe. Mina tre kollegor skulle övernatta i Göteborg, själv klev jag av i Varberg exakt klockan 23.37.

I Hässleholm noterade jag att temperaturen kämpat sej upp på nollstrecket. När jag en halvtimme tidigare hade passerat Markaryd i en hastighet av 100 kilometer i timmen, så var det minusgrader. Tre stycken, närmare bestämt. Vid halv fyra var jag klar med rundgången. Min kollega ringde och sa att han nu var vaken och på gång ut från hotellet. Vad bra. Enligt turlistan skulle jag sova några timmar och sedan åka pass tillbaka till Varberg. Jag hade dock andra planer. Jag hade parkerat bilen i Hässleholm igår, så nu satte jag högsta fart hemåt. Ungefär samtidigt som jag kröp ned mellan lakanen hörde jag hur tåget, som jag nyss själv kört, rullade förbi några hundra meter bort. Några timmar senare vaknade jag. Kära hustrun hade gjort frukost. Grannen, som bor ännu närmare järnvägen än vad vi gör, ska sälja huset och hade visning. En god vän som jobbar på Trafikverket är spekulant. Mitt under visningen skramlade det till och ett numera tomt timmertåg svischade förbi, flera timmar före tidtabellen. Det var nog inte optimalt för grannen och mäklaren. Men kanske för min gode vän, hans familj och deras plånbok…

One thought on “Maj, minusgrader och massaved

  1. Hej bäste Jonas, härlig fin beskrivning precis som det är. Verkligen vackert nu, när all grönska och blomning visar upp sig.. Det är en ren fröjd att man har det här jobbet, och ännu mer bättre i Bemanningspoolen när man fått sett årstiden från olika ställen i vårt avlånga land. Midnattssolen uppe i Boden, och höstfärgerna i södra Norrland, och nu vårens grönska i södra landsdelen som du så vackert beskriver. Vintern har jag upplevt i Vännäs/Boden med ca -30 och så gott som ständigt mörker.. Men säger som Jan Malmö sjöng ”Vår bästa tid är nu” 😉

    Ha de’
    Uffe

Kommentera

