Elva godståg om dagen i Karlshamn

Det kommer att bli trångt på Karlshamn C nästa år. Green Cargo planerar inte bara att fördubbla sin trafik till staden vid Mieåns mynning. Även godstågen till och från Sölvesborg kommer att utgå från Karlshamn. Det framgår av den beställning av tåglägen som Green Cargo skickat in till Trafikverket inför 2016. Detta tillsammans med 36 Öresundstågs- och 20 Pågatågsavgångar per dygn gör att trafiken till och från Karlshamn blir mer omfattande än någonsin tidigare, även jämfört med tiden då tågen fortfarande rullade på den så kallade Vislandabanan. Trafikverket bedömer vid en snabb och preliminär genomgång att samtliga tåg ska kunna få plats på Blekinge Kustbana, trängseln till trots. Räknar man in Vidas tåg och det som tidigare kallades ”Vekerumsvutarna”, men som idag körs som tåg, blir det elva godstågsavgångar om dagen till och från Karlshamn. Just elva tåg var den siffra som Karlshamns hamn och Karlshamns kommun framförde i sina remissvar när Pågatågstrafiken till staden planerades för ett par år sedan. Hamnen och kommunen var tveksamma till en Pågatågssatsning eftersom detta riskerade att hämma godstrafiken och de stora investeringar som gjorts i Karlshamn. Den inställningen fick kritik och kommunen gjorde sedan en ny bedömning. Green Cargo ser nu över möjligheten att öppna Karlshamn som stationeringsort för lokförare. Förutom det extra tågparet och avgångarna till och från Sölvesborg har Green Cargo också ansökt om ett tågläge till Nykvarn, utanför Södertälje. Förmodligen handlar detta om barktåg från Mörrums bruk. Tåget är inte beställt hela tidtabellsperioden, utan enbart ett par gånger i veckan under vissa månader.

Advertisements

14 thoughts on “Elva godståg om dagen i Karlshamn

  1. Då får man hoppas att någon tar sitt förnuft till fånga, och elektrifierar hela bangården i Kh…. Något som borde gjorts när det sattes el på resten…

    • Ja, något ytterligare elektrifierat tågspår hade ju inte skadat. Med tanke på persontrafiken så finns ju i princip bara spår 5 tillgängligt för godstågen.

      • Spår 5-7 är de enda som går att trafikleda, så man skulle behöva bygga om bangården så fler spår går att trafikera.

  2. Vad händer med verksamhetetn i Kristianstad om tågen till Sölvesborg inte ska utgå därifrån? Kommer tågen till Hässleholm/Osby och Åhus att utgå från Kristianstad fortsättningsvis?

    • Man har sökt tågläge från Älmhult till Osby och Hässleholm, så troligen är tanken att köra därifrån.
      Vad gäller Åhus är det mer oklart, man lägger kanske ner den trafiken. Denna banan har precis rustats så att vi kan köra 40 hela vägen, detta har vi inte gjort sen jag började köra där 2008.

  3. Off topic….
    Men hur blir det med tågen Gbg-Kalmar som skulle kräva byte i Alvesta eller Växjö?

  4. Har för mej att jag hörde att det blir som idag, det vill säga SJ kör fyra tåg om dagen hela vägen. Inga byten kommer att krävas. Skönt att man tycks ha hittat en lösning.

  5. Nu blir jag som sölvesborgare nyfiken. Vad för gods transporteras Kh-Sög? Till hamnen? Men f.ö. borde det snart vara dags att återuppta planerna på en bana Äh-Kh, eller Äh-Sög… Of-Sög skulle enligt mitt förmenande aldrig rivits upp, men det är en annan diskussion!

    • Godset till Sölvesborg utgörs av plåt till Volvo i Olofström. Så vitt jag vet lastas plåten på speciella lastbilar i Sölvesborg. Plåten kommer inte från Karlshamn, men vagnarna kommer först att dras dit med ellok för att sedan köras med diesellok till Sölvesborg. Det blir en liten omväg, men är kanske effektivare ändå.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s