Stordatorns tid snart ute

11013014_10206503239729100_4968071149359706945_nSJs gamla stordator, med nästan 40 år på nacken, sjunger nu på sista versen. Program efter program stängs ned. Nu har turen kommit till körordersystemet, som i nuvarande utformning funnits med sedan 1996. Idag är sista dagen som detta program kan användas. Klockan 21 ikväll stängs det gamla körordersystemet ned för registrering av order. I samma ögonblick som lördagen övergår i söndag upphör all information från det gamla systemet att gälla. Uttag av order går inte längre att göra. Tågorder, sträckorder och dygnsorder utskrivna ur SJs stordator kommer att ogiltigförklaras. Samtliga användare hänvisas nu till det nya körordersystemet, som ligger helt utanför stordatorn. Därmed återstår inte mycket av det som en gång var en magnifik skapelse. Stordatorn byggdes upp under en tid när SJ fortfarande skötte allt som handlade om järnväg. Trots uppdelningar och splittringar har därför flera bolag och myndigheter varit tvungna att fortsätta använda stordatorn. Min egen arbetsgivare Green Cargo är ett exempel, Banverket och dess efterföljare Trafikverket två andra.

SJ släckte sitt sista program i stordatorn i oktober. Det var ett system som kallades Track, som höll reda på alla tåg som körts, för ekonomisk uppföljning av exempelvis banavgifter och elräkningar. Kvar i stordatorn finns enligt uppgift också innevarande tågplan, som förser körordersystemet med tidtabeller, eller körplaner som det heter numera. Trafikverket stänger detta program antingen vid kommande månadsskifte eller som senast vid nästa. Thomas Tydal på SJ säger till bloggen att det äldsta programmet i stordatorn som han känner till är från 1977. Det är ett system som kallades BITS och användes för tidtabellsplanering.

Det nya körordersystemet har blivit försenat i flera omgångar. Järnvägsföretagen upplevde länge att Trafikverket inte lyssnade på deras argument, utan skapade ett system helt utifrån sina egna behov. Det höll till exempel på att få den märkliga konsekvensen att SJs och Hector Rails lokförare skulle bli tvingade att återgå till utskrifter på papper, något man slopade för flera år sedan. Efter diverse möten och omgörningar av det nya systemet uppges nu SJ och övriga operatörer vara nöjda med utformningen och slutresultatet.

På tisdag morgon ska jag själv använda det nya körordersystemet, för första gången i skarpt läge. Då kör jag tåg 9453 från Göteborg till Alvesta. Jag har redan testat att logga in på Trafikverkets webbserver och hämta en tågorder. Bara för att kontrollera att allt fungerar. Körplanen och tågordern skapas som en PDF-fil. Sedan kan jag själv välja om jag vill spara den på en hårddisk eller skriva ut den på papper. Vi Green Cargoförare måste till skillnad från kollegorna på bland annat SJ fortfarande skriva ut tågordern. Men snart kan även vi bli digitala. Företagsledningen har beslutat att förse samtlig förarpersonal med läsplattor. Detta väntas ske i slutet av året eller i början av nästa. Förhoppningvis hittar man en lösning i plattan för att smidigt hantera körplaner och tågordrar.

Annonser

16 thoughts on “Stordatorns tid snart ute

  1. Tog ut order, känns kladdigt med alla linjer/streck och extra text. Man vänjer sig nog med tiden, och står ut med det som allt annat.

      • Är det en officiell funktion eller är det någon form av ”hack”, att man kan ändra utseendet? Hur ser ordrarna ut som standard?

        Många frågor, men jag är föräldraledig och kommer inte testa det nya systemet förrän efter sommaren. 🙂

  2. Självklart skall även tågtrafiken idag vara 100% digitaliserad. Kör man med Android eller paddor?

    Så fruktansvärt onödigt med papper idag, istället för att springa till en skrivare räcker det ju med att hämta sina pdf-dokument direkt i plattan. Är ju då också vettigt med ett stabilt stativ för plattan i varje lok. Och att man då efterhand kan koppla upp sig för realinfo om vad som händer på banan och även på övriga järnvägsnätet i Sverige.

    • Papper kan inte få slut på batterierna
      Papper kan inte tappa täckningen
      Papper får inte minnet raderat vid gång genom maskinrummet och alla roliga magnetfält
      Papper är läsbart i direkt solljus
      Papper är fortfarande läsbart efter att ha tappats i en vattenpöl
      Papper går inte sönder om det trillar från förarhytten ned i makadamen
      Papper behöver inte få mjukvaran uppdaterad tre gånger om dagen
      Papper tappar inte samtliga sparade filer efter en mjukvaruuppdatering (eller vad säger ni på STÅG?)
      Papper får inga konflikter mellan inkompatibla mjukvaruversioner
      Papper är papper -du behöver inte göra dig av med hela ditt pappersförråd vartannat år för att köpa helt nya pappersbuntar, eftersom det gamla pappret inte längre stöds
      Papper kan användas i +40 grader och -30 grader
      Papper kan användas med handskar på händerna
      Papper kan användas med smutsiga händer
      Papper låser sig inte för inmatning och redigering efter en oljefläck

      • Papper kan sparas i arkiv i flera hundra år och fortfarande vara läsbart. (Även med oljefläck.)
        Papper kan även användas i andra änden, om rödbetssalladen får bråttom genom systemet…

  3. Inom underhåll används fortfarande stordatasystemet inom Sj. FORD, fordonsdokumentation som det heter håller dock på att ersättas även där. Nu i helgen försvinner t.ex X55-flottan ur FORD för att som första fordon övergå till nya systemet SAP, EAM som det kallas internt. Mot hösten är tanken att resten av SJ:s fordonsflotta övergår till SAP. Kvar i FORD blir de fordon Sj kör men inte äger själva, Trafikverkets lok och vagnar samt vissa X12 mm. Det blir sista resten kvar av stostordatasystemet.

  4. Trafikverket måste sponsra pappersindustrin.
    Tar man ut flera tåg i nya systemet får man ut betydligt fler papper än i gamla systemet.
    Det bli minst 2 A4 per tåg då varje tågs körplan blir på eget papper.
    Tidigare så var körplanerna samlade på samma A4 och endast tågordern kom på eget papper.

    • Nu har jag inte testat nya systemet än, men personligen tycker jag det låter trevligt att körplan och tågordrar för tåget hålls ihop – på en läsplatta blir det inte lika mycket scrollande, och på papper är det lättare att hålla ihop papprena, och slänga de som är förbrukade

  5. Trafikverket bara förstör och förstör. Kan ärligt talat inte hitta en enda sak som är bättre med nya körordersystemet. Stordatorn, vila i frid. Du kommer alltid att förbli den bästa.

    Mvh förare som vill enkelt ha papper till underlägg för smörgåsarna, skriva anteckningar på, stryka över, stryka under och allt annat som kan behövas.

    • Den absolut största vinsten är att man i och med detta (förutsatt att förarna har plattor) helt tar bort manuell ordergivning vid nya delgivningar. Föraren tar ut ny digital order och saken är klar. Inga stora högar med blankett 22 på fjärren.

      • Det finns fortfarande inget krav att en förare skall kunna ta ut en körorder digitalt, även om många företag har gjort detta möjligt. Med plattan gick det förut också alldeles utmärkt att ta ut körorder via Trafikverkets webbaserade körordersystem, vilket man skulle kunna använda (och tillämpade i verkligheten ett flertal gånger) för att inte behöva skriva en blankett 22. Alltså ingen förbättring utan något som redan har funnits och varit möjligt tidigare.

        Plattan är utmärkt att använda för linjeböcker, handhavande av fordon, interna föreskrifter m.m och som nödreserv för att kunna ta ut nya ordrar vid tex omleding eller nya uppkomna ordrar på den planerade sträckan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s