SJ gör om populär frågespalt

1962691_10206186479810300_4180883238953984777_nHäromdagen berättade jag om passåkningens alla för- och nackdelar. Det första jag brukar göra när jag tar plats i ett av SJs tåg för att åka till eller ifrån ett arbetspass, är att plocka fram tidningen Kupé. Det är SJs resemagasin som finns ombord på alla företagets tåg. Favoritsidorna är Fråga Lokföraren. Det är alltid lika underhållande att läsa frågorna och svaren. Ibland skrattar jag åt frågeställningarna, men lika ofta får jag faktiskt veta något som jag tidigare inte hade en aning om. Numera är det min kompis och kollega Jenny Norsten som sköter Fråga Lokföraren. Spalten brukar bestå av två sidor. I det senaste numret noterade jag dock en liten förändring. Fråga Lokföraren var begränsad till en sida. Ett olycksfall i arbetet? Nej, inte alls. SJs presskommunikatör Maricka Berggren förklarar nedbantningen: ”De förändringar som har skett, och som startade i och med 2015-års nummer, är att vi gått från ett uppslag till en sida och att vi skapat en ny vänsterkolumn där annan SJ-medarbetare än Jenny fått komma till tals. Tanken bakom vänsterkolumnen är att vi vill renodla svaren så att Fråga Lokföraren svarar på frågor knutna till tåg, teknik, reseupplevelse och liknande medan vi avlastar Jenny och tar hjälp av annan expertis i företaget som kan svara på frågor av försäljnings-, kundtjänst-, catering- eller till exempel planeringskaraktär”.

Maricka Berggren berättar också att Fråga Lokföraren är ett av de populäraste inslagen i Kupé. Några planer på att lägga ned frågespalten finns inte. Jenny Norsten syns numera även på SJs sida på Facebook där hon ibland lägger ut bilder som beskriver hennes vardag som lokförare i Falun. SJ låter också sina medarbetare dokumentera en arbetsvecka på Instagram. Den som är intresserad av att ta del av dessa bilder kan surfa in på @resmedsj. Det är inte bara lokförare som visar bilder på Instagram. En del av dessa foton publiceras också på Facebook.

*** Local Caption *** Jenny Norsten. FrŒga lokfšrarenFoto: Stefan Nilsson

One thought on “SJ gör om populär frågespalt

Kommentera

