Lokförare – med rätt att åka tåg

1499651_10202637941819068_1006647692_nDet är inte alltid en lokförare kör tåg. Ibland åker han tåg också. I branschen kallas det för passåkning. Passåkningen kan bero på många saker. Kanske ska man hämta ett tåg på en annan plats än stationeringsorten? Kanske har det egna tåget blivit inställt med kort varsel? Kanske är man utlånad och på väg till den nya utgångsorten? Kanske har man kört ett tåg som blivit så försenat att vilotiderna spruckit? Då blir tiden för knapp för att kunna vända tillbaka med ordinarie tåg. Anledningarna kan som sagt vara många. Oftast sker passåkningen i vanliga resandetåg, men ibland händer det att man tvingas lifta med andra godståg. Detta inträffade till exempel titt som tätt förra året när jag var utlånad till Ånge och Långsele. Orsaken var helt enkelt att det inte längre rullar några persontåg mellan Bräcke och Vännäs. Resandetågen går som bekant på Botniabanan längs kusten nuförtiden. Mängden passåkning varierar också kraftigt, beroende på stationeringsort. För stor andel passåkning är naturligtvis inte bra för effektiviteten. I Varberg, där jag tjänstgjort den största delen av det senaste halvåret, åker lokförarna pass till Värö varje dag, men resan tar mindre än 15 minuter, så detta är ingen katastrof. Jämför man med personalen på Sävenäs i Göteborg så ser bilden lite annorlunda ut. Där åker Green Cargos lokförare pass betydligt längre sträckor. Till Hallsberg, Kil, Alvesta och i bland hela vägen till Oslo. I normalfallet är det personalstyraren som bokar passbiljetterna, via SJ.se. Sedan dimper de ned i tjänstetelefonen som ett sms hos berörd lokförare. Vi som är anställda i bemanningspoolen bokar dock de flesta resorna själva, precis som vi bokar våra boenden när vi är på resande fot. Det brukar fungera bra. Vi har vissa ramar att röra oss inom, innan chefen sparkar bakut.

Passresorna sker i princip alltid på betald arbetstid. Det är därför viktigt att komma ihåg att man fortfarande är i tjänst när man åker pass, oavsett hur bekvämt man satt sej till rätta i fåtöljerna eller hur inbjudande ölen i bistrovagnen ser ut. Som Green Cargoanställd i ett SJ-tåg är det förstås svårt att bli beordrad att hjälpa till, även om det också har hänt. Beordrad är kanske fel ord, ”bestämt ombedd” är kanske en bättre beskrivning. Den gången vet jag att det handlade om en evakuering. Själv har jag en gång blivit ombedd att anmäla mej till lokföraren i ett Öresundståg. Det var för ett par år sedan. Jag var på väg till Göteborg från Halmstad. ”Detta är ett meddelande till passåkande lokförare från Green Cargo. Vänligen kontakta föraren.” Ett tåg framför oss hade havererat och Öresundståget var tvunget att backa en kilometer för att sedan kunna köra vidare. Jag behövdes i bakhytten som signalgivare. Naturligtvis hade föraren på Öresundståget kunnat byta ände, men denna manöver gick snabbare. Det hade tagit lång tid för kollegan att slå sej fram genom tåget. Det var nämligen smockfullt på det sätt som jag bara sett Öresundståg vara. Inte bara resenärer utan också barnvagnar, resväskor och allsköns övrig bråte blockerade mittgångarna och vestibulerna. En gång såg jag en skottkärra full med skräp ombord på ett tåg, men det är en helt annan historia.

Backningen av tåget mellan Halmstad och Göteborg till trots: så länge som man inte är anställd av det bolag som kör tåget man åker i, så sitter man någorlunda säkert. Som SJ-anställd passåkare i ett SJ-tåg är däremot risken större att faktiskt få rycka ut och göra lite nytta. Det hände mej flera gånger innan jag slutade på SJ. En gång fick jag köra ett tåg från Halmstad till Hässleholm när föraren blev akut sjuk och fick hämtas med ambulans. En annan gång fick jag hjälpa till att sopa en växel i Lindekullen utanför Mjölby. Även det omvända har hänt. Jag har räddats av en passåkare. Det hela gick nog inte helt rätt till enligt regelverket, men historien är preskriberad nu. Jag hade överliggning i Göteborg och skulle köra sovvagnståget till Malmö på natten. Det var flera nattåg som möttes i Göteborg den sommaren. Tågen från Oslo, Stockholm och Malmö skulle växlas om, så att vagnarna och resenärerna kom till rätt plats. Denna växling låg på min tur. På något sätt hade jag misslyckats med väckarklockan både på hotellrummet och i mobiltelefonen. Tio minuter före avgång ringde tågmästaren och frågade var jag höll hus. Jag fick panik och såg framför mej hur tågen nu skulle bli kraftigt försenade. Jag sprang till centralstationen och möttes av en tacksam syn: där stod alla tågen, färdigväxlade och klara. Hur hade detta gått till? Jo, en kollega från Green Cargo i Halmstad skulle åka pass och hade anmält sin närvaro till tågmästaren. Kollegan blev genast satt i arbete. Jag kunde pusta ut. Min lokförarkamrat fick en torr fralla ur min frukostpåse som tack för hjälpen. Tågmästaren fixade kaffe. Alla var nöjda och belåtna.

Det engelska uttrycket för passåkning är för övrigt ”deadheading”. Det är en benämning som används framförallt inom flyget. Jag tycker det är ett både roligt och ganska bra sätt att beskriva vad det hela handlar om.

9 thoughts on “Lokförare – med rätt att åka tåg

  1. Tack för en intressant artikel…
    Har själv legat på perrongen tillsammans med en lokförare och en tågvärd när det vara fel på en givare till något hjul. Den gången löste vi inte problemet och var istället tvugna att invänta nästa tåg för vidare färd.

      • Jag erbjöd mig faktiskt själv och frågade om de behövde hjälp och de var otroligt tacksamma. Och förseningar, om de inte är för stora är OK. Tar jag bilen så beräknar jag restiden men även där kan det bli försening. Behöver inte halshugga någon 🙂

  2. Hej! Jag vill tacka för ständigt hög nivå på dina texter, alltid kul att läsa. En sak hänger jag upp mig på, dock. Du skriver ”han”, lokföraren. Det var ju ganska många år sen svensk järnväg fick sin första kvinnliga lokförare.

      • Jag gör likadant själv ibland, kommer på mig själv med att säga han och hon om olika yrkespersoner av gammal, gammal vana. Jag håller på att försöka programmera om hjärnan 🙂

  3. Bra du tog upp det där med passresor och vad de innebär för yrket.
    När du bokar egna passresor, skickas alltid fakturorna till arbetsgivaren?

Kommentera

