Sovmorgon till 04.30

11096487_10206268468259960_5681970271163674292_nVissa saker blir inte som man tror. Ibland kan det vara tvära kast. Extremt tvära kast till och med. Förra tisdagen skulle jag till exempel påbörja min tjänstgöringsvecka klockan 20.38 i Göteborg. Jag hade planerat att sätta mej i bilen vid 16-tiden, köra de tio milen till Alvesta och sedan åka pass med 17.22-tåget till Göteborg. Det skulle med andra ord bli en relativt behaglig första arbetsdag. Men så på måndagseftermiddagen ringde personalstyraren från Hallsberg och berättade att det hade uppstått ett beklaglig missförstånd. Vi var två lokförare beordrade till samma tur. Han undrade om jag kunde tänka mej jour i hemmet under tisdagen och onsdagen. Det lät ju nästan för bra för att vara sant. Jag såg framför mej allt jag skulle hinna med. Riva upp golv. Klippa ned häckar. Hälsa på min sjuka gamla mormor. Det var helt enkelt ett erbjudande som var omöjligt att tacka nej till. Hemjour? Javisst! Sånt är man inte bortskämd med. Sedan gick det inte många minuter förrän det åter ringde på tjänstetelefonen. Det var den operativa personalledningen. ”Ja, hej. Vi ser att du har jour imorgon. Vi har fått en sjukskrivning i Göteborg. Turen börjar 9.07. Vi bokar en passbiljett till 6.22-tåget från Alvesta, så är du framme 8.55. Adjö.” Jaha? Där stod jag som ett fån med telefonen i handen. Hur gick detta till egentligen? För tio minuter sedan såg jag fram emot sovmorgon och att få börja 20.38 på kvällen. Nu blev jag hastigt och mindre lustigt tvungen att sätta klockan på 04.30 istället, för att hinna i tid till Alvesta. Vad snopet.

Jag deppade en stund. Jag gäspade och småsvor för mej själv under tiden pasståget rusade fram genom småländska metropoler som Rydaholm, Gnosjö och Hestra. Efter en stunds funderande kom jag till sans. Sånt här hör till jobbet. Nästa gång blir det tvärtom. Då är det jag som tjänar på förändringarna. Dessutom slog det mej att tur 5402 passar mej ganska bra. Den innehåller nämligen en tolv timmar lång rast i Alvesta. Det visste jag eftersom jag var beordrad att köra samma tur två dagar senare, och hade kollat i turlistan hur den såg ut. Nu stod som bekant bilen parkerad i Alvesta. Det slog mej också att Mörrum spelade en av sina sista hemmamatcher för säsongen i Jössarinken. Det avgjorde saken. Istället för att bädda ned mej på hotell Rådmannen i Alvesta, så satte jag mej bakom ratten och körde söderut. Jag sov några timmar och hämtade sedan Alice på hunddagiset. Hon blev extra glad. Kära hustrun befann sej som vanligt i Stockholm och skulle inte landa förrän senare på kvällen. Alice fick komma hem flera timmar tidigare än beräknat. Själv fick jag se Mörrum ta en livsviktig seger i kvalet till division 1. På arbetstid dessutom. Det kändes extra bra. Strax efter ett på natten löste jag av mina kollegor i Alvesta och körde Volvotåget tillbaka till Göteborg, precis som jag skulle komma att göra två dagar senare. På det hela taget blev det en ganska bra dag. Trots att sovmorgonen tog slut redan 04.30.

6 thoughts on “Sovmorgon till 04.30

    • Om det inte var ironi i detta är väl svaret att man har ett visst ansvar att vara lojal mot sin arbetsgivare även utanför arbetstid. Finns ju inga direktiv på att det är tvunget att svara men man blir nog mer omtyckt bland arbetsledningen om man ställer upp för företaget. Men det är ju inte alltid man kan eller vill arbeta extra. Extra vilotid är viktigt, speciellt i ett yrke som på järnvägen.

      Man kan ju alltid förklara för chefen att man behöver vila för stunden och kan återkomma någon annan gång.

      • Min personalfördelare skulle nog inte uppskatta om jag ringde honom på ledig tid så varför ska han nå mig? Det räcker med sms om dom vill nåt så kan man kontakta dom om man känner för det.

Kommentera

