Nytt beslut: alla fjärrar blir kvar

aggbTipset kom för ett par veckor sedan till den här bloggen. Ånge trafikcentral kommer inte att läggas ned. Tyvärr har jag inte kunnat få nyheten bekräftad. Idag avslöjar dock Ånges kommunalråd Sten-Ove Danielsson glatt att Trafikverket tagit åt sej av den massiva kritiken från bland annat lokalpolitiker och järnvägsföretag. Ånges trafikcentral blir kvar och därmed räddas ett 50-tal jobb på orten. Planerna att centralisera trafikledningen till Malmö, Göteborg, Stockholm och Gävle skjuts på framtiden. ”Jag har precis pratat med Paul Eriksson som är regionchef (på Trafikverket), och han håller på och ringer runt och informerar om det här just nu”, säger Sten-Ove Danielsson till Sundsvalls Tidning.

Enligt Trafikverkets nya beslut kommer även fjärrarna i Boden, Hallsberg och Norrköping att finnas kvar. Anledningen uppges vara osäkerheten kring införandet av det nya nationella tågledningssystemet, NTL. Så här skriver trafikledningschef Caroline Ottosson, som också är ställföreträdande generaldirektör på Trafikverket:

”Utifrån det förslag som är presenterat för mig i rapporten ”Rätt funktion på rätt plats” och de risk- och konsekvensanalyser som är genomförda under januari till mars har jag tagit ett beslut att genomföra de förändringar som föreslås i rapporten Rätt funktion på rätt plats, med undantag av en ortskonsolidering från åtta till fyra trafikcentraler. Det innebär att verksamheten kommer att fortsätta bedrivas från åtta orter och vidareutvecklas enligt rapportens rekommendationer om enhetliga stödsystem och arbetssätt. Anledningen till att jag har fattat det här beslutet är att det idag finns för stora osäkerheter kopplat till utvecklingen och införandet av ett nationellt tågledningssystem (NTL) för att kunna ta ett långsiktigt beslut om en förändring av antalet trafikcentraler. Osäkerheten beror på att överprövningen av tilldelningsbeslutet fortfarande pågår, vilket resulterar i tidsförskjutningar i projektet. Jag anser också, utifrån de riskanalyser som gjorts, att vi behöver bättre förutsättningar att kunna säkerställa bemanning, kompetensöverföring och utbildning på våra trafikcentraler. Alla våra roller kommer att utvecklas, vilket kommer att kräva utbildningsinsatser i stor omfattning. Det ställer extra krav på att vi har en systematisk utbildningsplanering.”

Annonser

10 thoughts on “Nytt beslut: alla fjärrar blir kvar

    • Jag misstänker att detta handlar om två olika beslut. Enligt artikeln är Bodens trafikledningscentral räddad till 2022, eftersom Trafikverket beslutat införa NTL även där. När det gäller det nya beslutet om Ånge (och möjligen även de andra tre nedläggningshotade centralerna?) sträcker sej beslutet längre fram än till 2022.

      • Så man skulle införa NTL senast 2019 (förutsatt att tidigare tidsplan fortfarande gäller) och sedan kunna lägga ner typ 2023? Låter ju bakvänt.

  1. Om det är sant med Ånge, så är de det bästa tänkbara. Dom kan ju alla problemställen att inte möta tåg på fel ställen, och allt annat dom undrar och ringer upp i god tid.. Håller tummarna för övriga fjärrar med, att få vara kvar..

  2. Såg i Hjärnvägen att Järnvägsskolan utreder om de ska starta filial i Ånge för att hålla all trafikledningsutbildning där. Det kommer att krävas väldigt mycket utbildning när vi ska gå över till NTL och de får inte plats med allt i Ängelholm då.

  3. När det gäller fjärren Boden, behöver de höja kvaliteten på tågföringen….. De flesta som kört där, håller nog med….

      • Fast vad det har med fjärren Boden att göra begriper inte jag. Det är väl det normala att det är dessa enl ovan som växlar nattågen ?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s