Sammanbrott hotar efter beslut idag

DSC01588Inte bara kaos, utan ett totalt sammanbrott, hotar den svenska järnvägen från den 1 juli. Senare i eftermiddag kommer nämligen Trafikverkets generaldirektör att offentliggöra ett beslut, vars innehåll den här bloggen redan nu kan avslöja. Beslutet innebär att inga dispenser kommer att ges från kravet på skydd för GSM-R. Fordon som saknar detta skydd kommer inte att tillåtas trafikera statens spåranläggningar. Det handlar inte om enstaka lok eller motorvagnar, utan om i princip samtliga fordon. Branschföreningen Tågoperatörerna bedömer att en ombyggnad av fordonen kommer att ta 16 månader. Trafikverket kräver nu att detta ska göras på tre månader, annars riskerar all tågtrafik i Sverige att stanna. Hoppet står nu till att teleoperatörerna frivilligt låter bli att öka sina sändareffekter eller att Post- och telestyrelsen beslutar om en förlängning av nuvarande restriktioner. GSM-R och Mobisir är järnvägens eget mobiltelefoninät. Nu riskerar detta att slås ut, vilket äventyrar trafiksäkerheten på flera sätt. Telenor och Tele 2 får från den 1 juli rätt att slå på sina 4G-nät med full styrka, även längs järnvägarna. Enligt tågoperatörerna måste 3000 frekvensfilter installeras i de svenska tågen. Detta kommer att kosta mellan 200 och 300 miljoner kronor. Enligt en artikel i Dagens Nyheter i februari är teleoperatörerna mycket kritiska till att ingenting händer i frågan. Problemet har varit känt i flera år.

Advertisements

6 thoughts on “Sammanbrott hotar efter beslut idag

  1. Har ju vart på tapeten ett tag. Teleoperatörerna vill ju erbjuda full styrka ombord på varje resandetåg. Och det är ju kanon om en lokförare får lyssna på tysk radio via TuneIn med full täckning hela vägen utan avbrott (förutsatt att det finns stereo med AUX i Rd:n eller Re-loket.

    Klart det kommer störningar om allt korsas. Men man måste vara realist och inse att ett datum så tidigt är omöjligt.

  2. Trafikverkets beslut är självklart och glasklart. Blå skåpets inneboende är BTO, som nu hoppas innerligt att masterna inte slås på för fullt förrän april 2016.

  3. Trafikverket bluddrar om att operatörerna skall installera ett filter som kan slås till och från för att kunna användas på båda sidor om lagstiftningsgränsen 1/7-2015. Det tråkiga är bara att det, såvitt jag vet, inte finns någon sådan färdig konstruktion, än mindre någon som är utprovad och godkänd av både Transportstyrelsen och PTS. Det är dessutom långt i från säkert att en sådan lösning skulle godkännas av europeiska tillsynsmyndigheter.

    Börjar låta litet ERTMS över det hela. ”Kom och köp, ni måste installera vår svindyra elektroniklåda, annars får ni inte köra, och om tre år byter vi standard, så då får ni förmodligen köpa en ny låda.”

  4. Hur gör man med handhållna GSM-r enheter då, för det är väl knappast ett mjukvarefilter.
    Genomtänkt, absolut inte.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s