Fredagsnöjet: Habbiins, Hiirs och Lnps

11034221_10206115442874421_6633595654006810103_nNär Kära hustrun kommer hem från sitt jobb på fredagseftermiddagarna brukar hon säga att hon befinner sej i ”Fridaymood.” Det är en underbar känsla, påstår hon. Den här fredagen var inget undantag. Klockan 17 klev hon av bussen och hämtade Alice på hunddagiset. Sedan kröp de två slöfockarna ned under täcket i en timme. Framåt kvällen smuttades det vin och slappades framför TVn. Min egen fredag blev inte riktigt lika mysig. Varannan fredag är som bekant arbetsdag. Något ”Fridaymood” går inte att uppbringa hur mycket jag än försöker. Fredagen är som vilken tråkig tisdag som helst. Den här jobbarhelgen såg dock bättre ut än på länge, på pappret. Jag slutade vid halv tre på lördagsmorgonen och skulle inte tjänstgöra igen förrän 36 timmar senare. Det innebar en lördagkväll i hemmets lugna vrå och en lång sovmorgon dagen därpå. Aaah, så ljuvligt! Sånt är man sannerligen inte bortskämd med under jobbhelgerna.

Även om jag inte slutade förrän tidigt på lördagsmorgonen, så hade jag räknat med att tjäna lite tid. Så blev det nu inte. Man kan tydligen inte få allt här i livet. Det var växling i Falkenberg som stod på programmet i fredags kväll. Tidigare när jag varit i Falkenberg har jag bara behövt växla om några enstaka vagnar. Eftersom jag kom iväg en timme före tiden från Varberg med tåg 6547 så hade jag sett fram emot en tidig hemgång. Istället blev det ett fasligt springande fram och tillbaka. Och backade. Och bromsande. Och krypande under buffertar. Och pillande med diverse grindnycklar. Allting utfört i mörker och duggregn. Jag skulle hämta vagnar på flera olika platser. Nere i hamnen, vid terminalen, stod tre vagnar uppställda. Naturligtvis var det vagnen längst in som jag skulle ha med mej. På den så kallade Runden stod elva tomma timmervagnar som skulle skickas tillbaka till Billingsfors. Inne hos SCA fanns också en vagn som skulle med till Varberg i tåg 6548. Dessutom skulle en vagn växlas in till SCA och fyra vagnar hämtas upp på spår 5 på bangården. Alltihop skulle kopplas in i avgående tåg, som jag under natten byggde ihop på spår 3.

Kära hustrun ringde och frågade hur det gick för mej. Hon var redan inne på andra glaset vin. Eller om det var tredje. Alice hade slocknat i husses säng och snarkade och drömde som bara hon kan. Det ryckte i tassarna. Hon sprang nog omkring på en solig äng, utan koppel, tillsammans med snygga Ruben och en massa valpar. Ruben är Alices hemliga kärlek. Det är också en flatcoated retriever som bor inte så långt från Alice. Ruben vet nog inte att han har en hemlig beunderska. Själv torkade jag svetten ur pannan och regnet från glasögonen. Klockan hade redan passerat midnatt. Tiden går fort när man har roligt. Och även annars. Det är tydligt det.

11057256_10206116582862920_8990057272438580571_nTill slut var jag färdig med växlingen och studerade mitt tåg. Det var en imponerande syn, med Falkenbergsögon mätt. 16 vagnar hade jag fått ihop. Längst fram T44 352, brummande och varm. Sedan två Laaiis, en Habbiins, en Habiins, en Hiirrs och elva Lnps med hemstation Gävle. Summa summarum: 296 meter. Nu tror ni kanske att tangentbordet på läsplattan spelat den här bloggaren ett spratt. Lnps? Habbiins? Vad är detta för obegripliga bokstavskombinationer? Det är namnet på vagnarna. De olika bokstäverna talar om vad det är för vagn vi har framför oss. Vi kan ta Lnps som ett exempel. En normal människa säger timmervagn. Så är det förstås. Det gör nog de flesta lokförare också, normala som onormala. Men ur namnet kan man också läsa ut en del annat.

L: Flakvagn med separata hjulaxlar.
N: Två axlar, högsta lastgräns 40 ton.
P: Vagnen saknar sidolämmar.
S: Lämplig i trafik upp till 100 kilometer i timmen.

Just skogsindustrin verkar gå för högtryck. Jag ser timmervagnar överallt nuförtiden. Hemma på Blekinge Kustbana rullar massavedstågen till Karlshamn och Mörrums bruk förbi ett par gånger i veckan. I Varberg, där jag tjänstgjort det senaste halvåret, ankommer de långa timmertågen två gånger om dagen till Värö. Sedan avgår tågen igen, till Eslöv, Falköping, Kil, Uddevalla och Stockaryd för att några dagar senare komma tillbaka, fullastade. Mina kompisar på Rush Rail berättar att de kör fler vagnar än någonsin åt Trätåg. Till Falkenberg skickas timmer från Billingsfors. Tågen går via DVVJ till Sävenäs för vidare befordran till Varberg. Där ställs vagnarna upp i väntan på att timmervagnarna i Falkenberg ska lossas så att spåret blir ledigt. Det brukar gå till så att ena dagen tar man tomvagnar med sej från Falkenberg, nästa dag kör man dit tiotalet lastade vagnar. Det är positivt att tågtrafiken ökar. Men arbetstiderna kunde ha varit roligare. Green Cargo växlar i Falkenberg sex dagar i veckan. På söndagarna sker växlingen under dagtid. I övrigt är det nattarbete som gäller.

5 thoughts on “Fredagsnöjet: Habbiins, Hiirs och Lnps

  1. Det är samma till Mönsterås, lördagar kör vi nu men det finns planer på att även köra på söndagar och nu senast så hörde jag att det kan bli ännu mer. Det är tur att vi har timmerkörningen för så lite som bruket kör massan där ifrån på järnväg, då skulle vi förare i Kalmar ligga pyrt till.

    • Jasså går det så lite massa numera. Hur är det med dom kemiska transporterna till Mönsterås då, typ väteperoxid, kalkslurry,lut mm. Bulkvagnarna till Kalmar hamn, rullar dom fortfarande, och är det någon växling i Nybro? Mvh Gerrit uppspåret Blädinge

      • Det mesta av massan går på lastbil, då tyvärr (eller hur man ska se det) med utlänska åkare. Den förklaringen vi fått är att det är för dyrt att köra på järnväg.
        Av de kemiska transporter som går till bruket så kör vi (GC) väteperoxid. Jag har haft med mig 8 vagnar som mest men det brukar ligga på 2-3 vagnar per dag.

        All lokal växling i Kalmar är nedlagt.

        Körningarna till Nybro kommer att fortgå trots att Smurfit ska lägga ner sin fabrik så då kommer vi ha Stena stål som enda kund där.

  2. Minns att det annars på fredagarna brukade gå ganska långa tåg till Tyskland med massa.
    Jo att konkurrera med Balter Bulgarer Polacker på utlandstrafiken, är ingen idé. Till och med lastbilsåkerierna har stora problem med dessa. Synd man inte lyckats få snurr på den nybyggda terminalen i Nybro. Kombitrafik var väl tanken här ur ett längre perspektiv. Kanske något för Gc att satsa på från Nybro. Gc har väl dock aldrig använt denna terminal, och spåret var väl även tänkt att förlängas till Khärs. Ang massa så verkar det ju rulla mer från Mörrum. Men hur mycket har det minskat? Är det typ 2 vagnar i veckan med massa o resten bil eller kan det stötvis komma större partier. Tack för svaret annars Jörgen. Mvh Gerrit Blädinge

    • Det gjorde det. När jag började på GC 2008 så gick det 7 heltåg från Kalmar i veckan. Nu från April så går det endast 4 tåg och dom är inte mer än halvfulla.
      Det brukar ligga runt 5-6 vagnar per dag från Mss och det är bara en sväng till Mss som går. Förut var det två tåg Mån-tors och ett på fredagar.
      Vad som händer i Nybro vet jag inte.
      Med vänlig hälsning Jörgen

Kommentera

