Bevakningsbolag ersätter tågvärdar

fznyaeacodarhk2ldwvnsqAnställda på ett bevakningsföretag kommer från och med fredag att finnas med på många Pågatåg i Skåne. Det handlar om de tåg som idag är bemannade med två tågvärdar. Det rör sej framförallt om avgångar på helgerna och kvällarna. Den nya personalgruppen kommer att kallas Trygghetsvärdar. Inte alla, men många, kommer att ha väktarutbildning. De nya värdarna kommer att finnas med ombord på Pågatågen som ett stöd för såväl tågpersonalen som resenärerna. Några uppsägningar är inte att vänta hos Arriva, som bemannar Pågatågen. Däremot kommer de timanställda tågvärdarna att få betydligt färre tillfällen till arbete. ”Vid hot och våldssituationer gäller samma förfarande som i dagens tågvärdsarbete, det vill säga, den egna säkerheten först och att ta sig i säkerhet då hot och våldssituationer uppstår. I samarbete med Trygghetsvärden fattas de beslut som i största möjliga mån undviker konflikter eller hot om våld med kund”, skriver Arriva i ett mejl till sina anställda. Trygghetsvärdarna är anställda av företaget KGS, som redan idag bevakar Pågatågen mot klottrare. Att byta ut tågvärdar mot annan personal blir enligt uppgift billigare för Arriva och Skånetrafiken.

Annonser

6 thoughts on “Bevakningsbolag ersätter tågvärdar

  1. Skall det här bli ordningsvakter eller bara väktare? Det är ju en inte ointressant skillnad i befogenheter och möjligheter mellan de två yrkesgrupperna. Det låter som att det bara blir ”vanliga” väktare och då är nog den mest intressanta skillnaden att deras branschavtal (Transport) är betydligt sämre än Spårtrafikavtalet vad gäller timersättning, arbetstid, OB och liknande. I och med att det handlar om främst arbete på kvällar och helger kan man fundera på om det inte är tänkt att handla om behovsanställda timmisar, med allt vad det betyder för organisationsgrad och anställningstrygghet. En annan ”fördel” med timanställda från en extern entreprenör är ju att om det kommer till en konflikt med en resenär eller liknande går det ju alltid lätt att skylla ifrån sig på underentreprenörer. Med andra ord, få uselt betalt för att få stryk, och klagar du har du i praktiken blivit av med jobbet. Tjusigt.

  2. Även om man skulle anställa Ordningsvakter får de inget förordnande ombord på tågen (rullande objekt).

    De kommer ha samma befogenheter som en Väktare eller en vanlig privatperson, dvs mycket lägre än tågpersonalens egna befogenheter.

  3. Mjaejaemja…

    Järnvägslagen talar ju om personal i säkerhets- eller ordningstjänst vid järnvägssystem. Det går alltså att definiera de inhyrda från vaktbolaget som personal i ordningstjänst vid järnvägssystem, vilket ger dom befogenheterna i Järnvägslagens 9 kap. Även om lagrummet inte var exakt detsamma, så var det den metoden som t ex dåvarande affärsverket SJ använde då de hade egna ordningsvakter på en del platser runt om i landet. Ordningsvakter kan mycket väl få förordnade för ett helt trafikeringssystem -så sker t ex i SL:s trafiknät, där ordningsvakterna har ett förordnande för hela SL:s linjenät, oavsett trafikslag (pendeltåg, lokalbana, buss, tunnelbana o s v). Detta förordnande baserar sig då inte på järnvägslagen, eftersom en hel del av detta linjenät inte är järnväg i järnvägslagens bemärkelse. Istället använder man sig av möjligheterna i polislagen och RPSFS 2010:8.

    Hur som, en ordningsvakt har en mer omfattande utbildning och mer omfattande befogenheter än en vanlig väktare. Hade man menat allvar med att stärka tryggheten hade det varit klädsamt av Skånetrafiken och Arriva att sätta in ordningsvakter istället för väktare som i princip bara har envarsrätten och en batong.

    • När Järnvägslagen talar om järnvägssystem så nämner den bara infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag, dvs de som sökt tillstånd, tecknat avtal med ägaren av Infrastrukturen och uppfyller kraven i tillämpliga JvSFS.

      Att en fastighetsägare anlitar vaktbolag är en sak, ett förordnande som Ordningsvakt på ett rullande objekt ett annat.

      Det är mycket enklare med Tågpersonal som redan har alla befogenheter som krävs. Om de får rätt utbildning och bemanningssituation behöver man inte ta ombord andra som saknar säkerhetsutbildning.

      Anställda i bevakningsbranschen går ofta på Transports kollektivavtal. De har lägre lön och sämre arbetstidsregler än järnvägsanställda, för att utföra det arbete Tågpersonalen egentligen skall och har befogenhet till.

      Väktare ombord på tågen är inget annat än en ny form av Avtalsdumpning.

      • Att ha sökt och fått en anställning som ”tågvärd” (eller vad det nu kallas i modernt språkbruk) inom järnvägssektorn innebär ju inte att man per automatik är lämplig för en tjänst av karaktär ordningsvakt eller väktare. Då hjälper det ju knappast att bara förse befintlig personal med lite extra utbildning och sedan tro att dom kan hantera dessa nya arbetsuppgifter. Vad är nästa steg? LIte extrautbildning och så kan man börja felsöka och reparara elsystem på rullande material? Lite extrautbildning till och så kan man även agera kock i en tågrestaurang? Det vore i mitt tycke även ett rätt märkligt förfarande gentemot dessa anställda som kanske varken har intresse eller lämplighet för arbetsuppgifter dom från början inte sökt sig till men plöstligt ska påtvingas. Så jag tycker att man kan vara lite försiktig med att reflexmässigt kritisera allt som görs från arbetsgivare. Att dra vilka lönevillkor m m i det hela tycker jag är rätt löjligt. Lönen kanske då även ska sänkas för ”tågpersonal” dom timmar dom utför samma uppgifter som normalt råkar finnas inom arbetsområden med lägre kvalifikation och löneläge? Alla sektorer i samhället har inte samma lön, och att börja jämföra är en ganska meningslöst. Vem ska bestämma vad som är mest värt? Har man sökt ett jobb inom en sektor är man nog medveten om vilka löner och villkor som förekommer där.

  4. Denna åtgärd är bara ett av inslagen i arbetsgivarsidans långsiktiga plan på att göra sig av med tågvärdar. De håller på med att steg för steg runda formalia som står i vägen för detta. Det styrs övergripande av Almega så aktiviteter poppar upp var som helst ett tillfälle yppas. SL (Stockholms lokaltrafik) ligger till exempel hela tiden på och hugger i frågan.

    Almega jobbar metodiskt i frågan, vilket inte är minsta idé att moralisera över då de bara tjänar sina medlemmars intresse. Det gör inte facken och deras medlemmar. Verkar mest tro att de rör sig om tillfälliga dumheter, som kan undanröjas med insändare och invändningar. Det gör det inte på långa vägar och sedan flera år flyttar Almega fram positionerna i tågvärdsfrågan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s