Godstrafiken till och från Karlskrona har uteblivit, trots miljardsatsningen på Emmabodabanan och den så kallade Verköterminalen. I december beslutade Green Cargo, Logent och Stena Line att ställa in den sporadiska trafken helt, i minst åtta månader. De polska åkerierna väljer de billigare lastbilstransporterna istället för de miljövänliga tågen. Även om tågen är inställda för tillfället, så fortsätter planeringen för framtiden. Enligt Trafikverkets dagliga graf har ett järnvägsföretag ansökt om tåglägen mellan Karlskrona och Månsarp, via Alvesta och Värnamo. De nya tågen är beställda tre dagar i veckan, med avgång vid lunchtid från Verkö och Karlskrona måndag, onsdag och fredag. Tågen lämnar Månsarp 2.10 på tisdag-, torsdag- och lördagsmorgonen. Trafikstarten planeras till november. Månsarp ligger utanför Jönköping. Det är därifrån industrispåret till Torsvik viker av. I Torsvik finns hundratalet företag och några av Sveriges största lager. En intressant detalj i sammanhanget är att det inte är Green Cargo som ansökt om tåglägena mellan Karlskrona och Månsarp. Enligt uppgifter till bloggen är det istället Swedtrac som kommer att köra den nya trafiken, om den kommer igång. Swedtrac har redan ett kontrakt med Stena Line och Logent. Företaget har ett lok (en Z70) stående i Karlskrona och har utbildat två av terminalens anställda till växlare. Lokomotorn anses dock som något för svag dragkraftsmässigt, eftersom Verköspåret lutar kraftigt på ett ställe. Diskussioner har förekommit att ersätta Z70 med en T43. Frågan är om Swedtrac kommer att köra med diesellok hela vägen till Månsarp? Banan från Värnamo är som bekant oelektrifierad. Blir det ellok eller ”nya” T44 från Green Cargo som kommer att dra container- och trailertågen?
Jag fick nys om detta i förra veckan. Låter intressant och inte helt orealistiskt men lite tragiskt med diesel nu när man miljösatsat på el till Verkö. Det blir ju ungefär som med Stillerydshamnen i Karlshamn där det vad jag vet ännu inte rullat några ellok. Eller har jag fel? Däremot kommer ju Vidatåget med Mz-lok någon gång varje vecka. Jag passade på att filma dem idag vid Sak. Loket (1406) har ju fått en ny motor och den brummade gott i motlutet. Fotovädret var ju kanon!
Jag kan inte fatta hur våra kära politiker sköter sitt miljö ansvar när de tillåter att det bokstavligen väller in lastbilar från öst in i Sverige genom Kralskrona terminalen och lika dant i Karlshamn. Hur kan politikerna bara tillåta detta? När det finns en fullt nybyggd järnvägs terminal på båda orterna.
Och istället låta dessa miljö bovar få förpesta ner vår kära natur med skitig diselrök ej renad som våra svenska lastbilar måste vara, och andra regler som bara våra svenska åkare tydligen måste följa. Fusk med körkort fusk med laster nykterheten, och att inte följa de regler som finns. Denna oansvariga miljöpolitik har faktiskt slagit ut hela vår lastbilsflotta och nu även med den miljörena tågtrafiken.
Jag är så fruktansvärt besviken på er politiker ta ert folkvalda ansvar.
Jag tror att det beror på att det är lättare att vara hemma och måla om båten
Ja det är nog så, att köra huvudet i sanden är lättast när man inte vill ta i obehagliga uppgifter som egentligen är nödvändiga.
Och då menar jag med miljövänlig färg