Transdev vill strunta i förtur

Transdev, som tidigare hette Veolia, har som bekant sagt upp massor av lokförare och tågvärdar vid Öresundstågen eftersom man måste spara pengar. Den uppsagda personalen har enligt lag förtur till återanställning om lediga tjänster dyker upp. Trots detta vill Transdev nu hyra in lokförare från ett bemanningsföretag. Det framgår av ett dokument som den här bloggen fått ta del av. Fackförbundet Seko säger dock blankt nej till Transdevs planer. ”Så länge vi har personal med återanställningsrätt så menar vi att dessa ska anställas i första hand”, skriver Seko.

Apropå bemanningsföretag: Traindrivers räknar med att tappa körningen av Realrail-tågen. ”Indikationerna tyder på att Green Cargo tar över denna trafik från och med T16”, skriver Traindrivers i intern information. Där framgår också att företaget eventuellt kommer att skrota sina så kallade 8/6-scheman. ”Traindrivers har i dagsläget inget behov av personal som arbetar 8/6 då vi har väldigt lite trafik söndag-måndag”.

Apropå bemanningsföretag 2: Liselotte Lööfs Tågtjänst varslade i höstas samtlig personal om uppsägning, bland annat eftersom man tappat bemanningen av Cargonettågen Jönköping-Älmhult till just Traindrivers. Om inga nya uppdrag dök upp skulle Liselotte Lööf avveckla sin uthyrningsverksamhet inom järnvägsområdet. Nu har dock företaget tänkt om. Baneservice har nämligen förlängt avtalet om växling i Skandiahamnen. Dessutom ligger Liselotte Lööf enligt uppgift långt framme i förhandlingar om andra uppdrag.

Annonser

13 thoughts on “Transdev vill strunta i förtur

  1. ”Förtur” låter kanske lite dumt för den oinvigde – det är ju inte direkt tal om någon favör – snarare folk som knegat på firman i 6 års tid och som nu ska ersättas med daglönare från en bemanningsfirma (möjligtvis återanställda av den senare om de anses vara ”flexibla”).

    • Gustaf skrev ”daglönare från en bemanningsfirma”!
      Min erfarenhet är att förekomsten av s.k otrygga anställningar är betydligt lägre bland de etablerade bemanningsföretagen än i branschen i övrigt, så jag tycker bara det är tomt skitsnack!

      • Om vi inte isolerar denna branchen så finns det ju stora mängder folk som likt daglönare utnyttjas av bemanningsföretag. Det är ett stort problem på vår arbetsmarknad och bara för att en branch är något bättre så betyder inte det att vi inte ska arbeta för bättre anställningstrygghet och bättre villkor.

      • Det verkar att såna som Gustaf tror att det är bemanningsföretagens fel att de finns. Men om de som är anställda på de stora fina företagen som tex GC, SJ och Transdev kunde ta semester, vara föräldralediga och fortbilda sig på deras redan lediga dagar vore problemet löst.

  2. Absolut inget fel på bemanningsföretag och dom är säkert duktiga på att erbjuda sina anställda riktiga kontrakt. Vad jag vänder mig emot är att veolia(transdev) först vill säga upp halva styrkan och senare säger upp en del förare(20?), men kort därefter gnäller att dom inte har personal och då vill ta in ett bemanningsföretag. Ingen annan som tycker det är bakvänt?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s