Det är nu helt klart att Jönköpings Länstrafik avvecklar sina två X61-motorvagnar, som används i tågtrafiken på sträckan Jönköping-Nässjö-Norrköping. JLT byter de två vagnarna, plus de två som är beställda men ännu inte levererade, mot ett antal X14 som idag ägs av Östgötatrafiken. Det handlar om minst fyra X14, troligtvis flera. JLTs ”nya” vagnar kommer att ingå i Krösatågstrafiken. Det nuvarande upplägget med gemensamma pendeltåg i Jönköpings och Östergötlands län skrotas till sommaren. Pendeltågen norrifrån kommer då att vända i Tranås, precis som Krösatågen som kommer söderifrån. JLT anser att kostnaden för flera olika fordon hade blivit för hög med X61. Nu får man istället X14, som i grunden är samma motorvagn som X11. JLT renodlar därmed sin fordonsflotta. På de elektrifierade linjerna kommer nu X11 och X14 att rulla, för trafiken på sträckorna som saknar ström finns de så kallade Itinomotorvagnarna. JLT använder idag inga Y1.
Vad är det då som skiljer X11 och X14?
X14 kan köras i 160 km/h X11 bara 140 km/h
Sedan är det inte säkert att X14 är multipelbar med X11 om det skulle behövas. Det har att göra med elkontakterna i kopplet. Nummerserierna har tidigare avgjort. Kan vara bortbyggt nu.