Problemen med inställda tåg på den så kallade Emmabodabanan kan vara på väg mot en lösning. Operatören Transdev, som tidigare hette Veolia, kommer snart att ändra i sitt regelverk gällande avstängda fotsteg, erfar bloggen. I fortsättningen kommer tågen att tillåtas rulla även om dörrarnas fotsteg stängs av. Detta har tidigare inte varit tillåtet, av säkerhetsskäl. Har fotsteget stängts av, så har personalen även tvingats bomma igen själva dörren. När samtliga fyra dörrpar på en sida varit avstängda har det inte funnits något annat val än att ställa in tåget. Åtminstone inte hos Transdev. Både SJ och Arriva har dock haft mindre stränga regler gällande fotstegen på de gamla Pågatågen. Just fotstegen har varit ett sorgebarn på Pågatågen ända sedan de monterades. ”Jag jobbade som felsökare när fotstegen skulle införas i Skåne. Då testades tre varianter av fotsteg från olika tillverkare. Vi förespråkade en av de andra varianterna då vi ansåg att den modellen som det slutligen blev ej var vintersäker. Vi fick som svar på våra synpunkter att de kunde se vissa problem med vald typ. Men för de pengarna man sparade, så kunde man hacka loss snö och is manuellt. Dessutom fick vi veta att det är vinter mycket begränsad tid i Skåne”, skriver en lokförarkollega med bakgrund som reperatör.
Trots dessa tidiga problem byts inte fotstegen ut när Motala Train renoverar de gamla X11orna. Själva dörrarna däremot är av nyare modell. Även dessa krånglar. Lokförarna på Krösatågen felanmäler dörrar och fotsteg stup i kvarten, men felen blir inte åtgärdade. Underhållet sköts nämligen av Bombardier i Nässjö, och de rör ingenting som ändrats av Motala Train. En källa säger att det pågår ett smärre krig om vem som ska reparera vad och inte minst om vem som ska betala kalaset. Blekingetrafiken behöver tre vagnar för att klara trafiken mellan Emmaboda och Karlskrona. Idag förfogar man över sju (!) motorvagnar, men ändå ställs tåg in på grund av tekniska problem. Samtliga X11 i Krösatågssystemet ägs av företaget Transitio – som ägs av landets regioner och länstrafikbolag, däribland Blekingetrafiken själva. Transdev har också haft problem med sabotage på stationen i Karlskrona. En gång bröt sej någon in i en vagn och tömde en brandsläckare. Så sent som häromdagen upptäckte personalen att kranen för stationär luft stod vidöppen, vilket fått till följd att motorvagnen laddat ur och dött.
Omogna o klåfingriga jävla människor.
Låt bli saker som inte är dina.
Vad är det med folk nu för tiden?
Är det alla tv-spel som förstört (förmodligen) dagens ungdomar?
Eller är det uppfostran?
Allt ska förstöras. Klotter, trasiga fönster, toaletter, skolor, väntsalar osv..
Skyll inte bristande personligheter på tv-spel, jag har spelat tv-spel sedan jag var 6 år (är 35 idag och spelar än) och har inte gjort något av det du radade upp…snarare bristande uppfostran och trasigt umgänge skulle jag säga…
Minns jag rätt så låg ett dörrfel pga is och snö i fotsteg kvar även efter att man stängt av fotsteget?
Då måste det vara bättre att stänga av fotstegen i förebyggande syfte inför t ex snöoväder. Konstig regel i så fall men jag kan ju minnas fel också.
På pågatågen stängdes fotstegen av i snöväder.funkar fotstegen på västtrafiks x11 bättre?
Har bara kört dessa vagnar en vinter, som dessutom var mild och fin, så jag vågar inte uttala mej. Finns säkert någon annan i läsekretsen som vet bättre.
Du har hel rätt, kollega! Det gällde att först göra rent fotsteget ordentligt innan man stängde av det. Vilket ibland kunde vara ett elände. Annars fick man inte ”Klart för körning”. Och dörrfelsknappen var förbjuden att använda, då som nu antar jag. Resultatet blev att man ofta valde att stänga av fotstegen i förebyggande syfte.
Västtrafiks och SJs X11-14 hade också problem med fotstegen vintertid men det gick alltid att stänga av ett krånglande fotsteg och tvinga in det i lådan. Sedan fungerade dörren som den gör på de plattformar som är höga nog att inga fotsteg används. Omtänksamma tågvärdar brukade se till att hjälpa gamlingar och barnvagnsförare när så behövdes på grund av högt insteg.
Jag hängde inte med redigt, Varför är fotstegen avstängda på alla nya krösatåg? och inte dom gamla? Det blir ju jätte högt mellan motorvagnen och perrongen, Jag som åkte med det hem i fredags efter jag skadat mig hade problem att ta mig av tåget. Aldrig fattat redigt