Fyra reservvagnar räcker inte

krosackDet är inte bara godstrafiken på den nya upprustade Emmabodabanan som blivit ett fiasko. Inte heller persontrafiken fungerar. Trots fyra (!) reservvagnar så tvingas Blekingetrafiken i princip dagligen att ställa in avgångar på grund av fordonsbrist. Egentligen behövs bara tre X11 för att upprätthålla trafiken på den drygt fem mil långa sträckan mellan Karlskrona och Emmaboda. Blekingetrafiken förfogar nu över sju vagnar, men det är ändå inte tillräckligt, skriver tidningen Sydöstran i en intressant artikel. Anledningen är att motorvagnarna hela tiden måste skickas till verkstad, bland annat med trasiga dörrar och fotsteg. Fordonen hinner knappt ut i trafik förrän felen är tillbaka. Blekingetrafiken har naturligtvis tröttnat på Motala Trains totala oförmåga att leverera fungerande motorvagnar enligt avtal. Pär Welander på Blekingetrafiken säger att det inte finns så mycket länstrafikbolaget kan göra. X11orna ägs av företaget Transitio – som ägs av bland annat Blekingetrafiken. ”Att hålla inne med betalningarna är meningslöst. Det skulle bara drabba oss själva. Det enda vi kan göra är att med kraft kräva är att tågen ska lagas. Transitio måste sätta press på reparatören Motala Train”, säger Pär Welander. Motalaföretaget fick under 2013 uppdraget att bygga om 25 av Skånetrafikens tidigare X11. Det var en order som var värd 160 miljoner kronor. I höstas ansökte Motala Train om rekonstruktion, vilken beviljades av tingsrätten i Linköping i november. Upprustningen av Emmabodabanan kostade nästan en miljard kronor. När banan var färdig, sommaren 2013, visade det sej att ingen ville köra på den. Trafikstarten fick skjutas upp ett halvår. I december beslutade Green Cargo, Stena Line och företaget Logent att ställa in godstrafiken längs Emmabodabanan i minst åtta månader. Då hade en desperat, och resultatlös, jakt på kunder pågått sedan i slutet av mars, då den så kallade Verköterminalen i Karlskrona invigdes.

Annonser

4 thoughts on “Fyra reservvagnar räcker inte

  1. Nu är jag lite tjatig men det tål att återupprepas. Den miljarden skulle ha använts betydligt bättre om man istället byggt upp sydostlänken (Of-Blekinge Kustbana) inkl. elektrifiering till Äh. Då hade vi kanske haft Pågatåg till Of och rent av ända upp till Av. Och jag lovar att de tågen hade fungerat fint och varit väl besatta med resenärer.

    • Håller helt med! Det finns massor av banor där denna miljard hade gjort ofantligt mycket större nytta än mellan Karlskrona och Emmaboda. Jag tycker att detta sätter fingret på ett problem med dagens transportpolitik. Pengarna hamnar inte där de bäst behövs, utan hos den som skriker högst.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s