Trafikverket stoppar nya växeldriv

Trafikverket har beslutat stoppa alla installationer av växlar av modell 60E med så kallade Easyswitch-driv. Kvalitetsbristerna är helt enkelt för stora. Tillsammans med leverantören av de nya växeldriven ska Trafikverket nu utreda vilka åtgärder som behövs innan nya installationer eventuellt kan göras. Tills vidare monteras en annan typ av driv i de växlar som läggs ut. Tekniken med Easyswith var tänkt att ge växlarna bättre robusthet, enklare underhåll och möjliggöra hastigheter över 200 kilometer i timmen, skriver Trafikverket på sitt intranät. Istället har problemen hopat sej. Bland annat på Södra Stambanan, där tåg ibland blivit flera timmar försenade på grund av växlar som gått ur kontroll. I normala fall kan lokföraren kontrollera växelläget, men detta tillåts inte i växlar med Easyswitch. Då gäller samma regler som för växlar med rörlig korsningsspets. Behörig personal måste kallas till platsen, vilket kan ta lång tid och ställa till stora problem för tågtrafiken. Av de 12000 växlar som finns i Sverige är 59 av modellen 60E med Easyswitch-driv. De nya växlarna har testats under två år på Malmbanan och Nynäsbanan. Erfarenheterna var då goda, så Trafikverket beslutade att gå över till serieinstallation. Med facit i hand har det ändå visat sej att testerna inte varit tillräckliga. ”Det är inte fel i samtliga växlar men i några är antalet fel oroväckande stort. Vi har också sett att det uppstått en rad olika typer av fel. Det har också inträffat fel som inte tidigare uppkommit under åren av så kallad erfarenhetsdrift. Vi har även identifierat behov av kompletteringar i den tekniska kravspecifikationen. Därför backar vi nu tillbaka till utvecklingsfasen och vår ambition är att vara klara med utvecklingsprojektet till årsskiftet 2015/2016”, säger Ingemar Frej på Trafikverket.

Annonser

10 thoughts on “Trafikverket stoppar nya växeldriv

  1. Det har från flera håll hävdats att kritiska synpunkter från provdriften, åtminstone på Malmbanan, har fastnat någonstans på vägen i projektet. EasySwitch lär ju i alla fall inte stå högst upp på MTAB:s favvo-lista.

    • Jag lyckades heller inte skriva något svar på rätt ställe, men tackar för ditt svar rörande växlar. Så i nuläget finns det bara som test i Sverige, lr är det bara en senare variant som testas?

      • Växlar med rörlig korsningsspets finns på massor av ställen. Växlar med Easyswitch-driv ligger på 59 ställen, och de används dagligen i skarpt läge. Lagd växel ligger, kan man säga.

  2. Jag måste bara fråga om växlarna med rörlig korsningsspets.

    När jag gick utbildning till Lokförare på Järnvägsskolan fick vi lära oss hur man kontrollerar dessa.

    Senare när jag började på Green Cargo sa de ”Nääää! Deeeeee rör vi aldrig, det törs vi inte – Tänk om det blir fel?”

    Är det verkligen sant att det måste komma ut tekniker eller är det bara ”GC-Lingo” ?

    Så jäkla svårt är det faktiskt inte…

      • Svar till ”bertiljson”, av någon anledning kunde jag inte svara direkt på hens inlägg.

        Väldigt kortfattat kan man säga att en växel med rörlig korsningsspets får en bättre geometri i den punkt där tåget byter spår. Det gör att du får en jämnare gång och mindre belastningar på både fordon och bana.

        Det här kan man använda sig av för att konstruera växlar som medger höga farter även i kurva, då ett tåg byter spår. I Sverige har vi dagsläget växlar som tillåter högst 130 km/h i kurvläge, men det finns i andra länder växlar som tillåter hastigheter på över 200 km/h i kurva.

        Man kan också använda sig av rörliga korsningsspetsar för att minska spårkrafterna och därmed tillåta högre axellaster, tyngre fordon. I Sverige används det t ex på Malmbanan där man idag kör med vagnar som väger 30 ton per hjulaxel och tittar på möjligheterna att höja till 35 ton per axel.

        Att det blir mindre spårkrafter betyder också att det blir mindre vibrationer och buller i omgivningen. Det utnyttjar man sig av t ex på tunnelbanans blåa linje, där man har växlar med rörliga korsningsspetsar vid ändstationen Kungsträdgården, för att minska vibrationerna på bebyggelsen ovanpå tunnlarna.

        Nackdelen med rörliga korsningsspetsar är att de är mer komplicerade och dyra att bygga och de kräver i viss mån mer underhåll.

        En jättebra grundläggande förklaring av de olika växeltyperna finns i den här videon:

        Titta gärna även på Leif Norgrens övriga videosnuttar, han har lagt upp mycket intressant.
        Mycket nöje!

      • Tack för infon, det är sånt man inte får ut som förare på alla bolag (men skall inte peka ut något särskilt företag)

        Då var det alltså OK att passera växlar utom kontroll även med rörlig korsningsspets fram till 2012-11-30 då den gamla BVF 521.10 slutade gälla.

        GC-Lingo att det var förbjudet före det datumet och sanning för alla utövare efter, eller?

        http://www.trafikverket.se/PageFiles/52216/14_bvf_521.10.pdf

    • Det som har beslutats gemensamt mellan Trafikverket och BTO:s medlemmar är att en lokförare får lokalmanövrera en växel med rörlig korsningsspets, men inte kontrollera växelläget utifrån tungorna. Har du en dvsi eller indikeringslampor på växelställarna är det OK, men en lokförare är alltså inte behörig att kontrollera växelläget genom att enbart titta på tungorna.

      ”Så jäkla svårt är det faktiskt inte” tänkte man bl a vid bygget av Svealandsbanan -och det resulterade i en epidemi av uppkörda korsningsspetsar. ”Så jäkla svårt är det faktiskt inte” tänkte man på Botniabanan -med påföljden att det skedde ett antal urspårningar och uppkörda växlar i bland annat Umeå då man skulle växla med godståg respektive nattågen. Regeln har alltså tillkommit baserad på erfarenheter från verkligheten.

      Det kan vara värt att påpeka att även FSJ ser rörliga korsningsspetsar som ett problem -det är även en hel del tsm och förare på infrasidan som har gjort misstag med urspårningar och stora skador som följd. Många gånger är en bidragande orsak att det inte alltid är tydligt utmärkt på platsen att det rör sig om en växel med rörlig korsningsspets, eller hur den manövreras. Det är tyvärr inte heller enhetligt utan det finns många olika varianter mellan de olika växlarna, både vad gäller uppmärkning och manövrering. Glöm inte bort att en växel med rörlig korsningsspets kan vara väldigt lång -det är inte alltid helt uppenbart att den där ställaren 85 meter bort i snöstormen har något att göra med den växel du försöker manövrera just nu, eller för den delen ens hur många driv det är i växlen. 4? 5? 7?

      Jämför med hur många som lyckas köra upp parkopplade växlar eller lägga om dom under sitt eget fordon för att man inte stannar innan växelpaketet, utan kör ända fram till ställaren.

  3. Tyvärr så kördes det upp ett antal korsningar när både lokförare och tillsyningsmän skulle köra igenom r-växlar ur kontroll. De hade full koncentration på tungorna som de brukar och körde då igenom korsningen och körde upp den istället. Därför är det inte tillåtet för oss trafikledare att låta er köra igenom en r-växel ur kontroll. Kostar alldeles för mycket om det går fel! Växlarna är speciellt utmärkta på våra spårbilder för att det inte ska vara några tveksamheter om att man inte får gå mot stopp vid de växlarna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s