Första ”sexan” klar som växellok

DSC_0329SJ har som bekant sålt samtliga sina Rc3, däribland 1027 som nu ägs av Beacon Rail. Detta lok fungerade tidigare som växellok i Hagalund. Behovet att rangera vagnar finns fortfarande, så därför beslutade SJ att bygga om en Rc6. Valet föll på 1337. Loket har alldeles nyss satts i trafik efter ombyggnaden. En av bloggens mer uppmärksamma läsare har bidragit med en bild som föreställer världens första Rc6 med åkhandtag och fotsteg. Radiostyrningsutrustning saknas dock. SJ anser inte att deras växellok är i behov av radiostyrning. Det var i våras som SJ sålde 13 Rc3 till Hector Rail, varav fem såldes vidare till Tågab. I oktober kunde den här bloggen avslöja att även SJs tolv sista ”treor” bytt ägare. Köpare var Beacon Rail, men tanken är att företaget Rush Rail ska använda loken. Hector betalade 4,7 miljoner kronor per lok, Beacon något mer.

Advertisements

4 thoughts on “Första ”sexan” klar som växellok

  1. Tänker det samma. Nog måste man spara in den kostaden för installation av radiostyrning och bara ha en som växlar i stället för två växlare. Det som talar imot å köra med radio är att det tar längre tid å växla iochmed att man får gå mer för att hålla rätt på uppsikten framåt.

    • Tillvägagångssättet vid växling i Hagalund är en förare av växlingsloket, en signalgivare samt en särskild tillsyningsman med övergripande ansvar för växlingen. Fotstegen är alltså till för främst signalgivaren som använder de främst. Det blir mindre klättrande och mer ergonomiskt med dessa plattformar istället för de vanliga fotstegen. De gamla, sålda RC3:orna 1027 och 1039 hade sin radiostyrningsutrustning frånkopplad. Växlarplattformarna underlättar enormt och är säkrare. Dock får 1337 nu inte gå i trafik p.g.a klättringsrisken.

      En ytterligare aspekt till att inte använda radiostyrning inom SJ:s verksamhet är att det är betydligt säkrare med minst 2 personer än enbart en. Antalet växlingsrörelser i Hagalund är mycket omfattande och risken för incidenter är hög.

      Mvh ”Arne”

  2. Har kört bägge dessa då de under några år från 1997?Gick som radiostyrda
    växlingslok på cst vi åkte även till Tm och växlade posttåg.
    1027 Försvann sen till G och även 1039 försvann från cst kvar blev de gamla Ue och Uf.
    Såg 1039 i Hgl som växlingslok utan radiostyrning fd personal från cst jobbade nu i Hgl
    Fd radioloksoperatör

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s