Kraschpost

LEG-SvT91-95-20140327-dvdomslag-ill15Jag fick en trevlig DVD-film i julklapp. Den heter ”Sydsvenska Tåg 1991-1995” och är gjord av Lars-Erik Gustavsson, som driver LEG Video. Jag har ett antal filmer som är producerade av honom. Filmen som låg under granen i december är över två timmar lång och visar en rad intressanta företeelser. Hg-loket som växlar i Perstorp har jag sett i en tidigare film, precis som delar av inslaget om Kustpilen. Annars är det mesta nytt för mej. Framförallt gillar jag avsnittet från 1995 om X2- och X21-trafiken mellan Karlskrona och Emmaboda. Jag uppskattar även inblicken i den verksamhet som 1991 bedrevs på banan mellan Torup och Hyltebruk. På den tiden rullade persontåg mellan de två orterna. Ett tågmöte med Y1 i Refetele 1994 är en annan höjdare. Ja, överhuvudtaget anser jag att detta är en av LEGs allra bästa produktioner. Den beskriver en inte alltför avlägsen dåtid, men när man ser inslagen inser man ändå hur mycket som hänt i utvecklingen av den svenska järnvägen de senaste 20 åren.

Som vanligt tog jag med filmen med hem till min gode vän Konduktören, som är pensionerad tågmästare. Han uppskattade den också. Konduktören kände igen mycket av det som visades i filmen. Han gick i pension från SJ 1996, och fanns alltså med ”live” under den period som LEG skildrar. Han kunde berätta anekdoter och fylla på med egna minnesbilder ur verkligheten. Det gjorde filmen ännu mer givande. Även Konduktören hade fått en film i julklapp. Nämligen DVDn om F1200, som beskriver sommaren tre stora ånglokskörningar. Vi drack kaffe och njöt av det pampiga lokomotivet, som pustande och stånkande kämpade sej norrut från Malmö. Några trevliga lokförarkollegor skymtade förbi, kollegor som jag arbetat tillsammans med på både SJ, TGOJ och Liselotte Lööf.

10685457_10205762087360754_4413441065424168510_nNär filmföreställningen var slut hemma hos Konduktören, så visade han mej ett intressant brev som han en gång köpt av en frimärkshandlare. Det var en mycket ovanlig typ av försändelse, nämligen en så kallad ”kraschpost”. Post skickas som bekant med både flyg, tåg och båt. Ibland händer det att dessa flygplan, tåg och båtar råkar ut för olyckor. Då kan hela leveranser av post gå om intet. Ibland blir den bara lite skadad. Det kungliga postverket kan man lita på. Breven, paketen och julkorten ska fram, till varje pris. Även om det tar tid. Brevet som Konduktören visade mej var just en sådan försändelse. Den fanns med på tåg 12 som klockan 1.32 den 6 september 1954 spårade ur i Rörvik mellan Alvesta och Nässjö. Tåget, som drogs av F-lok 697, kom alldeles för snabbt in i en 40-växel. Sex människor dog och 53 skadades. Lok och vagnar hamnade huller om buller i en sankmark. Med på tåget fanns massor av post, som spreds vind för våg. Posten samlades dock ihop och delades ut. Den blev försenad, naturligtvis. Men ändå. Den kom faktiskt fram. På brevet som är adresserat till Kammarskrivare Strindmar på Riksgäldskontoret, har Posten stämplat följande: ”Denna försändelse har försenats och skadats genom tågolyckan i Rörvik 6/9 1954. Postdirektionen i Sth”. Fascinerande. Jag googlade runt lite på nätet och upptäckte liknande stämplar på brev som fraktats med till exempel m/s Stockholm, som 1956 krockade med lyxkryssaren Andrea Doria utanför USAs kust. Denna olycka är för övrigt en av sjöfartshistoriens märkligaste. Båda skeppen var synnerligen moderna, utrustade med både med radar och radio, men krockade ändå mitt ute på öppet hav. Andrea Doria sjönk till botten och 56 människor omkom.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s