Nattväxling i sjuvägskorsning

10891790_10205682517691562_7143203718996345796_nAtt växla över vägar kan vara lite lurigt. Även om det finns både ljud- och ljussignaler, så händer det hela tiden att bilister kör rakt ut i korsningen utan att se sej för. SMS, statusuppdateringar och gillamarkeringar är tydligen viktigare än något annat nuförtiden. Och självklart är det mer intressant att få veta vad en person som man knappt känner har ätit till lunch, än det faktum att jag om tio sekunder kan ligga mald till köttfärs under ett tåg. Nu är det inte bara halvblinda och nonchalanta bilister som riskerar att råka illa ut. Det finns risker även för oss lokförare, som alltid måste befinna oss längst fram i rörelseriktningen. Där är man som mest utsatt. På loket står man lite skyddad, men på en vagn är det värre. Vilket många kollegor tyvärr bittert fått erfara.

Just i natt har jag växlat vagnar i Falkenberg. Där finns den värsta korsningen jag sett i hela mitt liv. Det är sju (!) vägar som möts på nästan samma ställe, precis utanför grindarna in till SCA. Det är vi lokförare som själva aktiverar ljud- och ljusignalerna med en fyrkantsnyckel. Det känns som om det blinkar och plingar i halva Falkenberg när man vrider på vredet i stolpen. Bommar saknas tyvärr, men rödljus är det gott om. Jag försökte räkna hur många ställen det faktiskt blinkar rött på, men jag tappade räkningen vid tolv. Tur i oturen är att växlingen numera sker nattetid, när vägtrafiken är som lugnast. Kollegorna har berättat hur det gick till tidigare, när vagnarna flyttades till och från SCA under dagtid. Det var rena kaoset i den här sjuvägskorsningen. I det här fallet är naturligtvis nattarbete att föredra, men jag undrar hur länge den här växlingen kommer att få fortsätta? Det ligger flera bostadshus bara några meter från den stora korsningen. Det kan inte vara kul att bo där och få sömnen förstörd varje natt av plingande signaler, gnisslande bromsar och mullrande diesellok.

10906581_10205682526211775_3018160184471995500_nAnledningen till att Falkenbergsväxlingen bedrivs under nattetid är att detta är den enda tidpunkten under dygnet som Varbergsloket finns tillgängligt. Tidigare sköttes transporterna till och från Falkenberg med lok och personal från Halmstad, men i samband med tidtabellskiftet i december fick Varberg ta över. För egen del har det blivit en hel del körning till just Falkenberg den senaste tiden. Första gången övade jag tillsammans med en kollega från Halmstad, andra gången växlade jag själv en söndag. Just söndagarna är för övrigt den enda veckodagen då verksamheten fortfarande sköts under dagtid. I morgon natt ska jag åter tillbaka till Falkenberg.

I natt hade jag bara tre vagnar med mej tillbaka till Varberg i tåg 6580. Det var tomvagnar som ska gå iväg i tåg 5521 om några timmar. Ibland kör man ensamt lok både till och från Falkenberg. Det kan tyckas bakvänt. Förklaringen är att kunden ibland vill ha sina vagnar omväxlade. Spåret in till SCA rymmer bara tre vagnar, så istället får vagnarna ställas upp på Falkenbergs gamla bangård. Där står det för övrigt en hel rad gamla bilvagnar och väntar på bättre tider. Eller om de väntar på att bli skrotade? I så fall får man kanske säga att de väntar på sämre tider. Stationsområdet känns för övrigt som en deprimerande plats. Det som en gång var en samlingspunkt med liv och rörelse är idag en öde avkrok. Jag har själv kört både persontåg och godståg genom gamla Falkenberg många gånger, sett massor av folk på perrongerna och njutit av det vackra stationshuset. Idag har området blivit ett tillhåll för skateboardåkare och diverse ”konstnärer”.

Annonser

6 thoughts on “Nattväxling i sjuvägskorsning

  1. Återigen en riktigt bra historia från ditt dagliga arbete !!! Mer sådant ! God fortsättning förresten !!
    Med vänlig hälsning, Fredrik i Falköping

  2. Ja du jag tror man kunde uppmärksamma bilisterna bättre med någon typ av bloss på vagnen där föraren står långt från loket.. Eller bloss nere på marken som nattföraren inte behöver ta upp själv. Det måste nog vara något ovanligt som får bilisten reagera i tid. – Tack för tidigare inlägg. Hur lutar skorna?

  3. Broder
    Nattväxling var många gånger en mara, speciellt som jag minns det nästan 40 år tillbaka i tiden… Falkenberg är ingen höjdare, inte för mig heller i ett 25,25 åk lastat med gas i olika former… passerar alla korsningarna Du nämner och förstår Dig! Ta det vackert och hoppas på det bästa! Beträffande ditt beslut att inte publicera notisen om en tjänsteman på ett trafikföretag som visat dålig omdöme i ett mail utskick lyfter jag på hatten! God journalistik är att visa omdöme. Inte att hänga ut en organisation på grund av en enskild medarbetare felsteg! Vad Du förlorar i sensation vinner Du i förtroende! Lycka till med skrivandet och lokförreriet. Ser Du en blåvit Volvo med Air Liquide på skåpet i Värö på måndagar så är det en gammal avsutten lokförare som behöver gummihjul numera! Ge beredd till spårändring så svarar jag med ett uppfattat!

    Tack för Dina krönikor
    hälsar

    Lasse J uti Mölndal

    • Såg Ditt svar först nu, var där i måndags på fm. såg maskinen stå tyst o övergiven… Det blir fler måndagar.
      Din krönika över din farmor är rörande och briljant. Tack för att Du kan och vågar uttrycka Dina känslor o tankar på detta sätt!

      Lasse

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s