Jag gillar Rc bäst

644381_10205396247534987_4190458191999568221_n

Det finns nackdelar med att tjänstgöra i Green Cargos bemanningspool. Att vara hemifrån en hel vecka kan ibland vara påfrestande. Men fördelarna överväger nackdelarna. Med råge dessutom, om ni frågar mej. Framförallt uppskattar jag den sammanhängande ledigheten. En annan sak som jag gillar är att jobbet ofta blir väldigt varierat. Ibland växlar man i Värö, ibland kör man tåg i Ånge, ibland puttrar man ut med en spärrfärd på en igenväxt sidobana. Detta ställer naturligtvis stora krav på oss som lokförare. Det gäller att hålla sej uppdaterad. Inte bara på banorna, bangårdarna och alla de lokala föreskrifterna. Det gäller också loken. Green Cargo använder sej av en rad olika lok. Fem av dem rullar lite extra flitigt: elektroloken Rc, Rd och Re samt dieselloken Td och T44. Under en arbetsvecka kan det hända att man får köra dem allihop.

Själv gillar jag Rc bäst. Där känner jag mej tryggast. Jag måste ha framfört tåg med Rc-lok i flera tusen mil genom årens lopp. Rc-loken krånglar nästan aldrig. Blir något fel så går det oftast att återställa i maskinrummet. Någon gång har jag fått skilja ifrån en motormodul. Då har det inte gått att få upp farten till mer än kanske 20, men tåget har åtminstone kunnat rulla in på en station, där det inte stått i vägen och där hjälpen varit nära. Re-loken är också bra, men jag är nog fortfarande lite ovan vid dem. De är starka och förarmiljön är ypperlig. Tyvärr har de en benägenhet att slira om det blir det minsta halt på spåret. Rd är det lok jag är minst kompis med. Det är omöjligt att ställa in en behaglig temperatur i hytten och dessutom verkar allting sitta löst, i taket och inuti väggarna. Det skramlar och vibrerar och har sej, vilket kan bli ganska påfrestande i längden.

1908483_10205511709781471_1447128383658207119_nSå hur har då den senaste arbetsveckan sett ut? Tja, den har varit ganska trevlig om jag får säga det själv. Jag har haft överliggning i Eslöv för första gången i mitt liv, jag har segat mej fram i 70 kilometer i timmen med ett oljetåg till Kil, jag har kört i 160 med posttåget, jag har växlat i både Falkenberg och Värö. Jag har till och med hunnit hem och spela innebandy med Bosse och grabbarna, i samband med en rekordlång rast i Halmstad. Med andra ord har det blivit en omväxlande tjänstgöringsvecka. Men vilka lok har jag använt? Jo, följande:

Tisdag: Tåg 9751 Värö-Eslöv, Rd 1078.
Onsdag: Tåg 9750 Eslöv-Värö, Rd 1078.
Torsdag: Tåg 15521 Göteborg-Halmstad, Re 1430.
Fredag: Tåg 4154 Halmstad-Göteborg, Rd 1038. Tåg 9426 Göteborg-Kil, Rc4 1320.
Lördag: Tåg 4002 Kil-Hallsberg, Rc4 1251. Tåg 9845 Hallsberg-Göteborg, Rc4 1297.
Söndag: Tåg 75027 Varberg-Falkenberg, tåg 75028 Falkenberg-Varberg, tåg 9380 Varberg-Värö, samt tåg 9361 Värö-Varberg, T44 348.
Måndag: Växling Värö, samt tåg 75017 Värö-Varberg, T44 340.

6 thoughts on “Jag gillar Rc bäst

  1. Nackdelen med RC4 är att de på senare tid har ”multats” med RD2 och pressduktor systemet har gjort att när den sen går singel igen så finns det inget grepp i rälen. Styr knappt upp trots att vi har varnat i några års tid att loken inte funkar så bra i kombination.

    RD är bra men på vintern så förfryser fötterna även om man öppnar spjällen nere vid fötterna. Kaminer som var RC’s fördel är inte inkopplat men men vi är ju bara personal som kan ersättas.. Undrar bara av vem. Poolen??

  2. Undrar förresten hur du växlar i Falköping? Hur kan du ha koll på fordonet i främre rörelseriktning och samtidigt passa in så att inte loket strömavtagare åker in för långt på strömlöst. Kul att gå i leran och har stövlar med sig..

    Tyvärr är det vissa som bara gör, samt älskar sitt jobb och andra får lida för regler inte följs och det drar upplägget till nåt konstigt och ligger en 6.6a på att nu måste reglerna följas. Pengar kan inte vara räddning om nån får sätta livet till utan larmtelefon.

      • Timmer kräver lastning ovanifrån och där kan det inte finnas en kontaktledning ovanför på 17000 volt. Därför slutar tråden med en tavla som heter elspärrtavla

  3. Visst kan man känna sig trygg med en RC och tro att man kan fixa allt, och med en RD så står det exakt vad man ska göra i hmi:n Jag gillar RD bättre för att det är en betydligt bättre förarmiljö i det loket jämfört med en 40 år gammal RC. Jag har nog kvar 25 år på företaget och känner: äntligen lite nya lok.

Kommentera

