Business as usual

DSC_0171Idag är det julafton. Då ska man önska alla sina vänner God Jul. Helst av allt skulle jag vilja skicka personliga julkort till alla som läser den här bloggen. Jag skulle vilja tacka för engagemanget, för alla nyhetstips och för alla insiktsfulla kommentarer. Men det går inte. Det skulle bli väldigt många julkort. Dessutom vet jag inte vilka ni är. En del känner jag förstås. Men den stora massan är och förblir helt anonym. Istället får jag skicka en julhälsning på det här sättet. Det var inte så lätt att hitta en bra bild att illustrera inlägget med. Till slut stod valet mellan ett insnöat Ma-lok i Långsele och en vacker Aseaprodukt i ett vintrigt Ånge. Det fick bli fotot av Aseaprodukten. Som ni ser föreställer bilden Rc4 1290, Sveriges för närvarande enda orangea Rc-lok. Nästa år vid den här tiden så kanske även Rc1 1007 hunnit byta utseende. Har vi riktig tur så kanske detta gäller ytterligare något Rc-lok. Den som lever får se. Hursomhelst. När jag knäppte bilden av 1290 i februari hade jag ännu aldrig kört ett lok i denna klassiska färgsättning. Men där och då var det dags. Rc4 1290 drog drygt 1200 ton i tåg 4590, som jag körde från Ånge till Långsele. Just i dessa två orter tillbringade jag en stor del av året. Framförallt i Ånge. Snöstormarna och minusgraderna plågade mej inte lika mycket som sommarens värmebölja. Det var 33 grader i skuggan i Ånge när chefen skickade dit mej i juli. Då var det svettigt vill jag lova. Dag som natt, inne som ute. Men jag trivdes i Ånge. Både med tjänstgöringen och lokförarkamraterna.

Nåväl. Det är julafton. Nu ska jag iväg till min gamla mormor och önska God Jul. Hon är tyvärr inte så pigg längre. Hon bor på samma äldreboende som min farmor, vars hälsa är ännu sämre. Jag var hos farmor igår och lämnade över en liten julklapp från pojkarna. Detta är två personer som betytt väldigt mycket för mej och det gör ont att se dem i så dåligt skick. Jag skulle bli förvånad om någon av dem får uppleva ytterligare en jul. Sedan, framåt kvällen, blir det julfirande hos min bror och hans flickvän. Det blir nog trevligt. Jag hoppas att alla ni där ute i cyberspace också får en lugn och trivsam jul. Jag vet att många av er arbetar idag, på bangårdar, i tåg och på trafikcentraler. För er är det business as usual. Jag har själv arbetat på julafton många gånger och vet hur det känns. Det är inte roligt, men samtidigt uppstår en lite speciell stämning. Alla är kompisar och blir liksom lite extra vänliga. Det kan vi gott kosta på oss, tycker jag. Nu loggar jag ut för idag. Det får bli en pepparkaka hos mormor. Kanske luktar jag lite på glöggen hos bror. Jag ska nog hinna komma i form till annandagens passåkning till Kil.

13 thoughts on “Business as usual

  1. GOD JUL !!!
    Tack för ett intressant blogg under detta år och hoppas på lika bra blogg nästa år !!
    Må så gött !!

  2. God Jul mäster Jonas, tack för du skriver om allt.. Du är mycket uppskattad bloggare, och jag som övriga väntar ivrigt på nästa inlägg, när du känner ork och lust..
    Jag fortsätter min pooltjänstgöring i Sävenäs även i januari. Har min sålda sem.vecka nu, över jul och nyår, så det blir nya tåg och tag från 3 januari..

    Ha det bra, önskar kamrat/kollega Uffe W

  3. God-Jul, Jonas och tack för din trevliga och intressanta blogg som jag haft nöjet att följa under året. 🙂
    /Lennart

  4. Hej alla, nu är jag tillbaka i den uppkopplade delen av världen! Tack för alla snälla ord. Jag kör vidare med bloggen så länge jag har lust, men utan er hjälp är den omöjlig att göra. Hoppas ni får ett bra 2015.

  5. Hallå och ett tack från en ”intressent” i den stora massan, jag är med där! Bloggen är viktig, kanske viktigare än du anar. Vi är nog många som känner närheten till järnväg och framför allt jobbet du/ni har när du skriver om ”vardagen”. Inte annorlunda kanske än många andra jobb som har jour och udda arbetstider. En eloge i a f till er alla som kämpar på… och till dig o bloggen. Läser den ofta.
    Gott Nytt 2015. Mvh /CGN

  6. För den som inte är så invigd i vad passresor innebär, åker du pass hemifrån eller åker du med annan lokförare eller tar du resandetåg? Bekostar GC resorna?

    • Green Cargo pröjsar, men sedan kan det variera. Ibland åker jag hemifrån, ibland från arbetsplatsen. Oftast med resandetåg, men det händer också att man åker med andra godståg. Det sker till exempel vid tjänstgöring i Ånge, Långsele och Vännäs. Persontrafiken är som bekant indragen längs delar av Stambanan genom övre Norrland.

Kommentera

