I tomtens säck: ännu en Rc1

För några dagar sedan undertecknade Green Cargo och Sveriges Järnvägsmuseum avtalet som innebär att världens första Rc-lok, 1007, bevaras åt eftervärlden. I köpet ingår också Rc1 1021, som kommer att användas som reservdelslok. Idag kan den här bloggen avslöja att ytterligare minst en Rc1 troligtvis kommer att få fortsatt liv. En av landets mer seriösa museiföreningar ligger just nu i förhandlingar med Green Cargo. Affären väntas slutföras efter jul- och nyårshelgerna. Jag vet vilket lok och vilken förening det handlar om, men har lovat inblandade parter att inte avslöja några detaljer kring den kommande uppgörelsen. En fin julklapp blir det under alla omständigheter till landets alla tågintresserade. Green Cargo har idag bara en Rc1 kvar i drift. Det är det sista loket i den ursprungliga Rc-serien: 1026. Denna 46 år gamla Asea-skapelse rullar idag som växellok i Borlänge, men har den senaste tiden använts en del i tågtjänst på linjen. 1026 fick till och med hjulen svarvade i Malmö så sent som förra veckan, vilket kan tyda på att Green Cargo inte tänker ställa av loket ännu på ett tag.

Annonser

2 thoughts on “I tomtens säck: ännu en Rc1

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s