Kollegan hann med 53 varv runt jorden

bokHäromdagen berättade jag om Rc1 1007 som nu går i pension efter 47 års slit längs landets järnvägar. 1007 är det allra första Rc-loket och har sedan det levererades till SJ 1967 rullat ungefär sex miljoner kilometer. Nu är loket köpt av Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle dit det väntas levereras inom kort. Vissa av Green Cargos Rc4 har idag 8,5 miljoner kilometer på mätaren och en del av SJs Rc3 hade redan för åtta år sedan rullat över tio miljoner (!) kilometer. Det är intressanta siffror. Själv började jag fundera över hur många kilometer jag själv tillbringat längs de svenska järnvägsspåren. Hade jag skött mina anteckningar i annotationsboken som jag borde, så hade jag vetat. Men nu har jag slarvat, vilket ibland grämer mej. Det hade varit roligt att kunna se tillbaka på tiden som lokförare och vetat exakt vilka fordon jag kört, samt när, var och hur tunga tågen varit. Jag har en anteckningsbok för den typen av uppgifter, men den är nästan aldrig använd.

Om Rc1 1007 kan rulla sex miljoner kilometer innan pensionering, hur långt hinner då en lokförare under sitt yrkesverksamma liv? En Hallsbergskollega, som började sin bana vid SJ vid årsskiftet 1969/70, hade läst blogginlägget häromdagen och hörde av sej med en rolig jämförelse. Kollegan har full koll på exakt hur han jobbat sedan den dagen har började som lokbiträde för 45 år sedan. Den 30 december 2013 stod hans personliga mätare på 2 140 700 kilometer, varav 242 472 utgörs av passresor. Det blir 53 varv runt jorden, meddelar kollegan. Eller nästan tre tur- och returresor till månen. Bara passresorna utgör sex varv runt jorden. Ja, där ser man. Det är tydligt att alla dessa passresor inte är något nytt påfund.

När man talar om gamla lok så är det också viktigt att påpeka att det egentligen bara är skalet som rullat alla dessa miljoner kilometer. I princip alla komponenter är utbytta. ”Jag har inte bytt ut några komponenter. Det är samma njurar, hjärta och höftleder”, meddelar Hallsbergskamraten. Själv har jag nu letat fram min anteckningsbok och lagt ned den i lokförarväskan. Bättre sent än aldrig heter det ju. Den första noteringen kommer att göras fredagen 26 december. Då bär det iväg från Göteborg till Kil – som passåkare.

2 thoughts on “Kollegan hann med 53 varv runt jorden

  1. Nu är det rymd kilometer från dom siffror som du skriver i inlägget men sist jag kollade (vilket var nått år sen) så hade jag kört runt 300 tur o retur resor mellan Kalmar å Mönsterås. Det är runt 12 mil t o r så en 3600 mil har avverkats på den banan.

Kommentera

