1007 tackar för sej hos Green Cargo

Sveriges första Rc-lok har gjort sina sista växlingsdrag. Åtminstone som kommersiellt lok. Om planerna blir som förväntat kommer Rc1 1007 ikväll att rulla från Borlänge till Hallsberg i tåg 5765. Därifrån fortsätter loket sedan till Eskilstuna, som är platsen där Green Cargo samlar avställda lok. Till skillnad från sina övriga systrar i Rc1-familjen kommer dock 1007 inte att skrotas. Loket kommer att hamna hos Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Exakt datum för leverans är ännu oklart, men eventuellt kommer detta att hinnas med före årsskiftet. När nu 1007 lämnar rampljuset så återstår bara en enda ”etta”, nämligen 1026. Loket fortsätter sin tjänstgöring som växellok i Borlänge. Så sent som förra veckan drog loket tåg på linjen, bland annat mellan Degerfors och Hallsberg.

Annonser

4 thoughts on “1007 tackar för sej hos Green Cargo

  1. Hade 1026 nere i Trg för en-en och en halv vecka sedan. Trodde jag skulle klara mig undan rc1 i min karriär, men det blev en vända ändå.

  2. För en som inte är så insatt men ändå intresserad… Finns det någon uppgift om när just detta lok togs i trafik, och (mer intressant för mig) hur många km RC-loken i allmänhet har kört (och kör) per år och under en livstid?

    • Skriv ett mejl till ”par-johan.wedell@greencargo.com” Han jobbar med med det fordonstekniska, och kan säkert ge dig ett svar.. Du kan hälsa honom från mig, som är hans far.

      Mvh Ulf Wedell

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s