Verkötåg ställs in – i nio månader

z70ckFiaskot är nu totalt när det gäller satsningen på den så kallade Verköterminalen i Karlskrona. Enligt interna uppgifter till Green Cargos Nässjöpersonal kommer all trafik att ställas in. Beslutet gäller i första hand till och med 1 september 2015. Terminalen invigdes med pompa och ståt i mars i år. Förhoppningarna var stora. Det talades om tre, fyra tåg om dagen från Karlskrona. I Trafikverkets tidning Godset påstods att Stena Line skrivit avtal om 5000 enheter om året med det polska företaget Erontrans. Istället har bara enstaka vagnar rullat till och från Verkö. Företrädare för Stena Line och Logent har hela tiden lovat att trafiken ”snart” ska komma igång. Istället ställs den nu in i minst nio månader. Den utlovade godstrafiken på Emmabodabanan var en av anledningarna till att Trafikverket satsade nära en miljard (!) kronor på en upprustning.

Advertisements

7 thoughts on “Verkötåg ställs in – i nio månader

  1. Hahahaha! Rätt åt Karlskroniterna.
    Så går det när man försöker tvinga kunderna att frakta på järnväg (;

    • Vad har de som bor i Karlskrona med saken att göra? Gemene man har väl inget ansvar för detta? Synd bara med en stor upprustning av banan Em-Ck när det finns andra angelägna satsningar som inte får några pengar. Godsbanan Äh – Of borde ha helsvetsat/makadam för att säkerställa viktiga godstransporter. Älvsborgsbanan Öx-Håp och Hr-Bs har ju usel standard. Viskadalsbanan likaså. Fryksdalsbanan Kil-Sun-Toy behöver bättre spår; tung godstrafik sliter på skarvspåren. Osv… /Peter

      • Det är just detta som jag också reagerar över. Pengarna hamnar inte där de behövs bäst, utan hos den som skriker högst. Ingen ser längre helheten. Allt fokus ligger på lokala och regionala system.

  2. Peter, Olofströmsbanan lär inte upprustas något alls, enda chansen är om Sydostlänken tas i drift. Men denna satsning är ju nerprioriterad, så det blir väl om 20 år ett ev spadtag kan tas. Banan lär falla sönder innan dess med samma standard som idag.

  3. Något märkliga kommentarer här. Kan vi inte bara gemensamt beklaga att förutsättningarna för järnvägstrafik är för dåliga i relation till övriga trafikslag idag? Med tanke på den klimatutmaning vi är mitt uppe i, är det tragiskt att byråkrater och politiker inte klarar av att vidta åtgärder som balanserar mer till järnvägens fördel. Tror inte det skulle behövas någon jätteförskjutning för att få en avsevärd förändring i fördelningen mellan tåg/bil/båt/flyg. Men så länge östförarna och åkerierna använder alla medel för att minimera kostnaderna, utan att synas av myndigheterna, kommer inga svenska tåg att konkurrera i sydost.

    Emmabodabanan och verköbanan är båda bra investeringar för framtiden. Det är bristen på investeringar på andra håll som är alarmerande.

    Liknelse: Man klagar inte på att kollegan har för hög lön, bara för att man har sämre lön själv. Man använder det som hävstång för att höja sin egen lön.

    • Helt klart handlar det om politiska beslut! Men att järnvägen skulle ha framtiden för sej verkar bara vara ett mantra som upprepas in i det oändliga. Det är någonting politiker säger för att det låter bra. Tittar man krasst på de beslut som fattas idag, så går utvecklingen åt motsatt håll. Vi höjer till exempel banavgifterna kraftigt och tillåter längre och tyngre lastbilar på vägarna. Att i det läget satsa så stora pengar på ett projekt med så tveksamma framtidsutsikter som Verkö- och Emmabodabanan tycker åtminstone jag är slöseri med skattemedel.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s