Tågfrakt kommer att ta över ansvaret för den så kallade Julapendeln mellan Göteborg och Falköping. Detta sker redan från måndag. DB Schenker har sagt upp avtalet med nuvarande operatör TM Rail, mitt under gällande kontraktsperiod. Detta innebär också att Rush Rail, som varit underleverantör åt TM Rail, försvinner som tågdragare. Rush Rail har merutnyttjat de två Rc-lok som används för containertrafiken Göteborg-Sundsvall. Falköpingsföretaget Tågfrakt meddelar att man kommer att sköta Julapendeln med helt egna resurser. Tågen mellan Skandiahamnen och terminalen i Falköping rullar fem dagar i veckan. Bland kunderna återfinns, förutom Jula, också Ikea, Swedish Match och Borga Byggprofiler.
Annonser
Spännande !! Mycket intressanta nyheter !! Undrar om man kommer samköra Jula pendeln tillsammans med övrig trafik tro ?
Mvh Fredrik i Falköping
Utan att känna till avtalsskrivningen så låter det anmärkningsvärt att affären med TM Rail avbryts i förtid? Eller är det normalt?Frågan är om det är med TM eller RR som de är missnöjda.
Jag känner inte till rättidigheten på tåget men gsh – f är ju en kort sträcka.
För övrigt kan nämnas att lastbiltransporterna mellan Skara och Falköping kommer att förändras. Under en försöksperiod kommer längden på ekipagen utökas till 31 meter mot dagens 24. Det innebär att 2 40-fotscontainrar kommer att rymmas efter varann på ekipaget
Med vänlig hälsning, Fredrik Friberg Falköping