Operatörer vägrar betala full banavgift

Landets järnvägsföretag tar nu ordentlig strid med Trafikverket. I ett brev till generaldirektör Gunnar Malm förklarar branschorganisationen Tågoperatörerna att man har för avsikt att hålla inne med 25 procent av banavgifterna tills ett nytt trafikeringsavtal kan skrivas. Detta som en protest mot de höjda banavgifterna och den dåliga leveranskvaliteten. Händer ingenting före 30 maj kommer 50 procent av banavgifterna att hållas inne. Det järnvägsföretagen framförallt är missnöjda med är själva standarden på infrastrukturen, undermålig underhållsplanering samt det usla sättet att koda förseningar. Tågoperatörerna föreslår också att de så kallade kvalitetsavgifterna framöver betalas till berörda järnvägsföretag istället för till Trafikverket. ”I normala avtalsrelationer utgår inte full ersättning för en vara eller tjänst om leverantören inte uppfyller sin del i avtalet. Det gäller tågoperatörer gentemot deras kunder, det gäller underleverantörer till Trafikverket och underleverantörer till tågoperatörer. Det gäller dock inte Trafikverket i förhållande till tågoperatörerna. Därför ställer vi på nytt krav på att trafikeringsavtal och Trafikverkets allmänna avtalsvillkor måste omförhandlas”, skriver Tågoperatörerna.

Advertisements

5 thoughts on “Operatörer vägrar betala full banavgift

  1. Kommer Trafikverket att spärra 25 respektive 50% av dom berörda operatörernas tåglägen om man inte betalar?

    Vad jag egentligen menar – vad händer om operatörerna inte betalar?

    • Det beror väl på hur pass bra politiska kontakter det vägrande bolaget har. Skulle TM Rail eller Tågfrakt vägra att betala banavgifterna skulle de nog vara rökta, att ge sig på Stockholmståg eller SJ AB och säga upp trafikeringsavtalet med dem är nog politiskt litet mer svårsmält. Eller vill kanske Gunnar Malm tillförsäkra sig ett odödligt rykte, kanske med hjälp av Herostrates Consulting?

      Rush Rail försökte sig på något liknande och innehöll en del av sina banavgifter till Trafikverket för några år sedan. Där höll det på att sluta med att trafikeringsavtalet sades upp av Trafikverket.

      Litet extra pikant piff och guldkant på det hela blir det när man tänker på att det till stora delar handlar om offentliga medel i rundgång.

  2. När det gäller hyrestvister deponerar hyresgästen hyran hos respektive länsstyrelse. Något liknannande kan väl även göras i detta fall mot Trafikverket av trafikoperatörerna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s