Upphandling av NTL överklagad

Upphandlingen av det nya nationella tågledningssystemet, NTL, har överklagats till Förvaltningsrätten. Det är oklart hur detta kommer att påverka projektet. Tidsplanen för införandet ligger fortfarande kvar. Trafikverket räknar med att införa NTL vid den första fjärren under 2017. Två år senare ska systemet vara infört över hela landet. Denna information presenterades i samband med ett grupparbete hos Trafikverket i Solna för ett par dagar sedan. Där diskuterades också hur utrullningen av NTL ska gå till. Förslaget att stänga Trafikcentralerna i Boden, Ånge, Hallsberg och Norrköping kvarstår. Men i vilken ordning och på hur många ställen ska NTL införas? På de fyra kvarvarande? Eller kanske på fem, sex eller sju? Kanske samtliga åtta? Stängningen av de fyra centralerna ligger som bekant ännu många år in i framtiden. Kanske händer ingenting förrän efter 2025. För Malmös del kommer denna föreslagna förändring att innebära att man tar över hundra procent av Norrköpings verksamhet, cirka 15 procent av Göteborgs och fem procent av Stockholms. Antalet anställda vid Trafikcentralen i Malmö väntas öka från dagens 170 till 240, förutsatt att alla funktioner blir kvar. Utökningen innebär att Trafikverket måste bygga till eller helt nya lokaler i Malmö. Själva utbildningen i NTL för tågklarerarna kommer att ta cirka två veckor.

Annonser

7 thoughts on “Upphandling av NTL överklagad

  1. Vad är egentligen förtjänsten i att stänga fyra av åtta DLC? En tkl kostar väl lika mycket i t ex Gävle som i Ånge, samtidigt som Ångefjärren har nybyggda lokaler, och utökningen i Gävle skulle väl på motsvarande sätt som i Malmö kräva nya lokaler. Hur många år (decennier?) tar det innan TrV har sparat pengar på denna onödiga centralisering? Och då har vi inte ens behandlat de immateriella tillgångar i form av geografisk kännedom, som kanske särskilt finns i Ånge/Hallsberg!
    Om vi dessutom låter TrV representera svenska staten; hur mycket kommer samhället som stort förlora på dem som kommer bli arbetslösa på de, i de flesta fall mindre orter, där dessa tjänster försvinner?

    • I länken på Postvagnen handlar 90% av kommentarerna om huruvida man ska styra Ofotbanan från Sverige eller Norge. Detta trots att tråden handlar om att Trafikverket vill lägga ner fyra fjärrar. Sedan kan man undra hur någon kan tro att det blir bättre om Gävle får styra från Vassijaure i norr till Mjölby i söder. Tycker någon att Trafikverket fått ”en stärkt leverans” av att bara ha Tågledare i Gävle (inom TLO Nord)? Apropå upphandlingen av NTL så var det ett bra tag sedan det överklagades.

      • Har inte läst om överklagandet någonstans tidigare (kan i och för sej ha missat det), så därför la jag fokus på just den biten i rubriken. När det gäller tråden i Postvagnen så valde jag att lyfta fram ett speciellt inlägg, nämligen signaturen ”S-O Strand” där han på ett bra sätt förklarar hur Trafikverket resonerar i några olika frågeställningar.

  2. Gävle ska alltså ensam sköta landets järnväg från Gävle och till Riksgränsen m.m. Hur många fjtkl från Bdn och Åg får flytta in i Gävles lokaler, och hur många vill flytta med? Dom har ju iaf kännedomen utefter linjerna..
    Flyttar ingen med, vad händer då, all linjekännedom upphör och nytillträdda fjtkl låter automaten välja tågmötena, eller dom manuellt lägger möten utan att veta var det är olämpligt att stanna för tunga långa tåg.. Bara ett exempel?

  3. De får uppgradera datasystemet till att innehålla information om stigningar, kurvradier, väga in temperatur, väderlek, tågens egenskaper/egenheter och annat nyttigt. Annars kommer det nog komma lite lustiga ordrar då och då.

  4. Trafikverket visar som vanligt sin inkompetens… Pinsamt att denna statliga verksamhet får fortsätta att förstöra den svenska järnvägen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s