Krokodilen rullar kors och tvärs

FotoSBBHistoricEtt av världens genom tiderna mest mytomspunna lokomotiv kommer till Sverige i september nästa år. Anledningen till det prominenta besöket är att det 2015 är hundra år sedan eldriften invigdes på allvar i Sverige, vilket skedde på Malmbanan mellan Kiruna och Riksgränsen. Nästa år fyller även Sveriges Järnvägsmuseum hundra år. Loket det handlar om är en så kallad Krokodil, eller som den heter på formellt järnvägsspråk: SBB Ce 6/8 III 14305. Det gigantiska schweiziska loket är byggt 1926 och kommer att transporteras overksamt via färjeförbindelsen i Trelleborg till Sverige och Ängelholm där det kommer att göras i ordning för trafik. Nu kommer Krokodilen inte ensam till Sverige. Med följer också sju vagnar från de schweiziska stambanorna, SBB. Bland annat en röd restaurangvagn med strömavtagare.

Från början var tanken att Krokodilen skulle dra ett årgångståg mellan Stockholm och Gävle, men idag kan den här bloggen berätta en glad nyhet: trafiken med Krokodilen kommer att bli betydligt mer omfattande än så. Tåget kommer att rulla runt i stora delar av södra Sverige under en och en halv vecka i september. Allmänheten är välkommen att åka med i samtliga tåg. Biljetter till tågen kommer troligtvis att släppas i januari och säljas via Sveriges Järnvägsmuseum. På grund av ATC-reglerna kan Krokodilen inte gå längst fram som dragande lok hela tiden. Så här ser reseprogrammet ut:

6 september: Ängelholm-Hässleholm-Nässjö (loket främst från Hässleholm).
7 september: Nässjö-Hallsberg-Avesta/Krylbo-Gävle (loket främst Hallsberg-Avesta/Krylbo).
12 september: Stockholm-Gävle (loket främst hela sträckan).
15 september: Gävle-Stockholm-Norrköping (loket främst Hagalund-Norrköping).
16 september: Norrköping-Hässleholm-Malmö-Ängelholm (loket främst från Hässleholm).

I Malmö ankommer Krokodilen till banhallen, och fortsätter sedan till ”nedre” via tunneln. Därifrån går tåget Landskronahållet till Helsingborg och via Pålsjöskog till Ängelholm. Den 18 september lämnar Krokodilen och de sju vagnarna landet, samma väg som de kom. Den 12 september kommer ytterligare ett årgångståg att rulla mellan Stockholm och Gävle. Enligt Henrik Reuterdahl på Sveriges Järnvägsmuseum så kommer det med största sannolikhet att bli ett så kallat City Express från 1980-talet. Dagen efter, söndagen 13 september, blir det trafik med ett flertal olika eltåg på sträckan Gävle-Avesta/Krylbo.

Krokodilloken byggdes för trafik på den branta och kurviga Sankt Gotthardbanan. De schweiziska, men också de österrikiska och tyska järnvägsförvaltningarna, behövde ett lok som kunde dra tunga tåg över alperna. Smeknamnet kommer av den säregna konstruktionen, med en hytt i mitten och två sluttande huvar. Loket är ledat för att bättre klara de tvära kurvorna. Totalt byggdes 51 Krokodiler, som trots Gotthardbanans svåra förutsättningar kunde dra 3000 ton tunga tåg. Loken började fasas ut 1967 och 1976 försvann de för gott ur den dagliga trafiken. Obekräftade uppgifter gör gällande att enstaka lok användes så sent som 1986. Anledningen till att Krokodilerna till slut försvann från Sankt Gotthardbanan var lokens blygsamma största tillåtna hastighet (65 kilometer i timmen) och den allt annat än moderna arbetsmiljön för lokförarna.

Foto: SBB Historic

Annonser

3 thoughts on “Krokodilen rullar kors och tvärs

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s