Tåg 6587 sätter punkt

vdiFör två veckor sedan övade jag på Varbergstur 1221. Jag och en kollega hämtade vagnar hos Strängbetong i Järlövsby. Idag körde jag själv de två godstågen 6582 och 6587. I Veddige övergick tåget till spärrfärd. Den här gången slapp jag traska in på tågexpeditionen för att hämta K16-nyckeln, som behövs för att låsa upp växeln in till betongfabriken. Den trevliga tågklarererskan (svårt ord, stavas det verkligen så?!) stod redan på perrongen och väntade när jag rullade in. Hon fick mitt namn och telefonnummer. Jag fick inte hennes. Däremot fick jag nyckeln och starttillstånd för spärrfärden. Det var nio lastade vagnar som skulle hämtas. Med loket inräknat blev det en tågvikt på nästan 800 ton och en tåglängd på drygt 200 meter. Jag var tillbaka i Veddige efter 45 minuter och avslutade spärrfärden. Jag fick invänta ett möte med SJ-kollegorna på tåg 3878. Klockan 12.00 – i exakt rätt för övrigt – så lämnade jag Veddige och rullade mot Varberg.

Därmed ser Viskadalsbanan ut att ha förlorat sin sista regelbundna godstrafik. Ett och annat omledningståg kommer säkert att rulla även i fortsättningen, men i övrigt är det tomt på godståg från tidtabellskiftet i december. Åtminstone om jag läser den grafiska tidtabellen för 2015 rätt. Just de två tågen som jag själv körde idag skulle ha rullat i ytterligare en månad, men Strängbetong har meddelat Green Cargo att man har lastat färdigt för den här gången. När, och om, företaget återkommer med sina järnvägstransporter är oklart. Enligt mitt novemberschema så skulle jag ha kört Veddigetågen även om två veckor, men nu antar jag att turen blir ändrad.

Den 23 juli i år gick det sista så kallade sandtåget till Limmared på Viskadalsbanan. Sanden lastas numera i Halmstad istället för i Varberg och går via Värnamo till glasbruket i Limmared. Operatör för detta tåg är än så länge CFL Cargo, men transporterna tas snart över av Baneservice. En annan intressant sak med sandtågen är att dessa var de sista godståg som kördes av SJ-anställda lokförare. Egentligen försvann all godstrafikkörning från SJ i samband med bildandet av Green Cargo vid årsskiftet 2000/2001. Men lokförarna i Borås fortsatte fram till 2008 att köra sanden till Limmared. Det var en tjänst som Green Cargo köpte in av SJ.

5 thoughts on “Tåg 6587 sätter punkt

    • Jag hörde att Varbergs kommun var måttligt intresserade av att ha kvar denna verksamhet i hamnen, eftersom man vill bygga bostäder där. Dessutom finns det tydligen en modernare anläggning i Halmstad, som klarar att hantera sanden. Men detta är inga uppgifter som jag fått bekräftade, det är bara lokförarsnack i orderrummet. Det kan mycket väl vara som du skriver också.

      • Det stämmer i stort sett. När Pilkington lade ned sin produktion i Halmstad, så lämnade de en modern siloanläggning efter sig, och det är alltså den man ville åt. Anläggningen i Varberg är tämligen omodern och ålderstigen. Att Varberg ville bli av med tåget låter också rätt rimligt, speciellt med tanke på att Halmstads och Varbergs hamn tillhör samma bolag.

Kommentera

